waarom loopt de dijk lelystad-enkhuizen in een bocht en niet rechtdoor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
13.4K

Antwoorden (4)

Dat is in de geschiedenis gebeurd waarom weet ik niet precies meer maar omdat het Nederlandse water met dijken in de wereld erf goed lijst staat mogen ze er niets aan veranderen. Zoiets heb ik althans wel eens bij mijn geschiedenis les gehoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhm,... volgens mij heeft dat te maken met oa. Bodemstructuur. (harde bodem / zachte bodem) Diepte lijkt me ook wel handig om te weten en dan natuurlijk budget.

Vrolijke groet,
Marcelletje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om het goedkoop te houden, leggen we de dijk in een rare bocht zodat ie een stuk langer wordt..
(niet echt logisch)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wanneer het goedkoper is ergens omheen te lopen/rijden dan er over heen te klimmen wel,.... ;-)
wat het eerste in mij opkomt is dat een brug die rond loopt(lees Boog) sterker is dan een rechte brug. En een dijk kun je eigenlijk als een brug die op de zij ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom is de Afsluitdijk dan wel recht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja goeie....maar de dijk is niet kaarsrecht hoor http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Afsluitdijk_knik.jpg
Die dijk is er neergelegd toen ze nog van plan waren het Markermeer in te polderen.

Daarom loopt ie bij Lelystad ook zo raar, dit is omdat ze daar wel water wilden houden. Net zoals het Veluwemeer.

Die bocht was bedoeld om de Markerwaard zo groot mogelijk te maken, maar dat is er nooit van gekomen.