Stel dat je van de 5e versnelling in z'n 4 wil gaan, maar je zet hem per ongeluk in de achteruit. Is de auto ertegen beschermt?

Stel nou dat je van de 5e versnelling in z'n 4 wil gaan, maar je zet hem per ongeluk in de achteruit. Is de auto ertegen beschermt?
zo ja, hoe werkt dat dan?
zo nee, is dan niet je hele versnellingsbak naar de filistijnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
12.7K

Het beste antwoord

"....en je zet hem per ongeluk in de achteruit"....
Dát is al een mechanische onmogelijkheid. En waarom? Omdat wanneer je van versnelling wisselt (hoger of lager schakelt) je eerst twee tandwielen die een gelijke omtreksnelheid hebben uit elkaar trekt, om vervolgens één daarvan in een ander tandwiel drukt met een volkomen andere omtreksnelheid. (Zie de afbeelding)
Je kunt het een beetje vergelijken met op de trein springen, wanneer deze op het station voorbij komt razen.
Een beetje kromme vergelijking, die echter wel het probleem goed aangeeft. Om dat probleem nou op te lossen is tegenwoordig elke versnelling (zélfs de achteruit!!) voorzien van een zogenaamde synchromeshring, welke binnen zeer korte tijd de verschillen tussen de twee tandwielen opheft. (Kijk voor verdere uitleg op de link in 'Bronnen').
Nu zou je eventueel met veel geweld erin kunnen slagen om woest van 3 naar 2 te gaan, zonder die ringen rustig de tijd te geven om hun werk te doen. Dat heet 'tandenpoetsen'. Vroeger hoorde je het nogal eens, toen nog niet iedere auto alle versnellingen had gesynchroniseerd. Nu komt dat nog maar weinig voor.

En, om op de kern van je vraag terug te komen, van z'n vijf in z'n achteruit trekken is onmogelijk, omdat die twee tandwielen in tegengestelde richting draaien en dus nooit of te nimmer in elkaar kunnen grijpen.
Wat je wél voor elkaar zou kunnen krijgen is een enorme verwoesting in de bak, die waarschijnlijk dan verder permanent als 4- of zelfs maar 3-bak door het leven zal gaan, in een auto die voortaan handgeduwd achteruit zal moeten parkeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een man met kennis van zaken +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk in de goede tijd geboren?
In mijn tijd werd dit alles ontwikkeld.
Ik heb bijvoorbeeld nog 'brilletjes' VW's gereden met een rolletje als gaspedaal en niet één gesynchroniseerde versnelling. En dan leer je snel wat het een en ander betekent, hoor!

Andere antwoorden (5)

Bij ons gaat dit niet. Je moet de versnellingspook dan eerst indrukken en naar links duwen. Hangt natuurlijk af van auto tot auto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt hem dan nieteens in z'n achteruit dus zal de schade beperkt blijven of zelfs helemaal niks zijn. Dat hadden ze eens bij Mythbusters gedaan maar dan om te kijken of hij dan stopte maar ze kregen hem niet in z'n achteruit. Bij een automaat kan het ook niet omdat die iets hebben waardoor je hem alleen achteruit kan zetten als hij stilstaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhm de meeste auto's hebben een beveiliging om de auto in zijn achteruit te zetten. Dan moet je eerst een ding omhoog trekken om de auto in zijn R te krijgen.
Ook is van zijn 5 naar zijn 4 schakelen in een rechte lijn. Bij sommige auto's zit de R vaak bij de eerste en tweede versnelling.

Of auto's ertegen beveiligd zijn? Ja, want ze hebben het zo gedaan dat je het niet zomaar in zijn achteruit kan zetten.
Verder heb ik geen idee wat er zou gebeuren, ik heb het nooit uitgeprobeerd. Maar als het mogelijk is, dan trek je je hele versnellingsbak onder de auto vandaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenover de 4e versnelling zit de 3e versnelling. De achteruit zit of links naast de 1e of tegenover de 5e versnelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meh... Verschilt per auto.
Het is praktisch onmogelijk om rijdend van de 5de versnelling in de achteruit te schakelen.

Een versnellingsbak bestaat uit vele tandwielen die een versnelling vertegenwoordigen en er is maar 1 tandwiel die de achteruit versnelling in te schakelen.

Al die tandwielen zorgen ervoor om probleemloos te versnellen terwijl een versnellingsbak eigenlijk een vertragingsbak is.

De versnellingen vooruit zijn trapsgewijs te bedienen terwijl de achteruit maar 1 stand heeft.
De versnellingsbak is ontworpen om vooruit te gaan, maar om ook achteruit te kunnen rijden zorgt er 1 tandwiel voor om je aandrijfas in tegengestelde richting kan draaien waardoor je achteruit kunt rijden.

Theoretisch gezien zou het mogelijk moeten zijn om al rijdend de achteruit in te schakelen, maar in de praktijk zal je dat niet redden omdat we die kracht niet hebben!

Zou je dit wel redden,dan zal je versnellingsbak waarschijnlijk snel de geest geven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mythbusters hebben ze dit getest bij meerde soorten versnellingsbakken (hand en automaat) Automaat reageert niet of schakelt niet in en hand heb je de kracht niet voor.