Het rijden in een benzine auto vergeleken met een diesel...

Ik heb net mijn rijbewijs gehaald, en ben nu op zoek naar een benzine auto (8 tot 10 jaar oud). Wat zijn de grote verschillen qua rijden vergeleken met een diesel auto?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
22K

Het beste antwoord

Het belangrijkste verschil zit hem in optrekken vanuit stilstand: waar een dieselauto niet snel afslaat, gebeurt dat eerder bij een benzine-auto. Let er dan ook op, als je dit niet geleerd hebt met rijles, om éérst een beetje gas te geven, en dán pas de koppeling op te laten komen.

Laat je de koppeling opkomen terwijl de motor stationair draait, is waarschijnlijk het toerental te laag. Dan slaat óf de motor af, óf je trekt op met grote, oncontroleerbare schokken.

Met optrekken op een helling zal je (in ieder geval de eerste tijd) vaker de handrem nodig hebben dan je gewend was in je lesauto, om dezelfde reden. Het timen is wat lastiger in een benzine-auto.

Waar je in een diesel gemakkelijker de hellingproef kan doen door met rechtervoet de rem ingetrapt te houden, met linkervoet de koppeling een beetje op te laten komen, en dan pas met rechtervoet de rem los te laten om gas te kunnen geven, zal zeker in het begin een benzine-auto op die manier afslaan.

Gebruik dus de handrem om beide voeten vrij te hebben om eerst gas te geven en dan de koppeling op te laten komen. Zodra je meer oefening hebt in het timen, lukt het beter om rem los - gas geven - koppeling laten opkomen zo vloeiend te doen dat je niet afslaat of achteruit rolt.

Verder is het een kwestie om aan te leren voelen wanneer je het best door kan schakelen, maar dat heb je snel genoeg door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Los van het feit dat je met een diesel aan de pomp goedkoper uit bent en dat je met een diesel meer wegenbelasting betaald. Is er niet erg veel verschil. Met een diesel kun je veel gemakkelijker met een lager toerental rijden en hoef je niet steeds terug te schakelen van de 3 naar de 2, of zoiets...

Veel is verder afhankelijk van je rijstijl. Want het is met een Hummer net zo gemakkelijk om 1 op 6 te rijden. Als met een diesel van die leeftijd 1 op 4...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tussen een moderne diesel en moderne benzinemotor zit weinig verschil. De een is niet per definitie beter dan de ander.

Maar de dieseltechniek is de laatste 10 jaar sneller gegaan dan de ontwikkeling in benzinemotoren. 10 jaar geleden was er wel degelijk verschil en was een diesel toch veelal in het nadeel t.o.v. zijn benzinebroers. Toen waren diesels nog vaak ratelende motoren, alsof er knikkers in rond werden gepompt. Ik persoonlijk zou als je een auto van rond 2000 zoekt voor een benzinevariant gaan, maar e.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van het aantal kilometers dat je gaat rijden.

Rij ze in ieder geval voorzichtig!
paulus811
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begreep uit de vraag dat hij sowieso een benzine-auto wil kopen, en graag de verschillen wil weten met een dieselauto, waarschijnlijk omdat hij les heeft gehad in een diesel. Maar ik kan het mis hebben.
paulus811
14 jaar geleden
Aha, jij denkt dat hij doelt op de verschillen in bediening, zou kunnen. Grappig dat je eenzelfde vraag volledig anders kunt begrijpen. V.w.b. de verschillen in bediening heb je al een uitvoerig antwoord gegeven, daar kan ik niets meer aan toevoegen.
Qua rijden is er practisch geen verschil, die jongere dieselmotoren zijn tegenwoordig net zo zuinig en bijna even stil als benzine auto's. Aangezien jij een auto van 8 - 10 jaar wilt aanschaffen, zal dit dus geen probleem zijn. Vroeger had je van die dampende- rammmelende dieselauto's maar deze zijn alweer een hele poos uit het straatbeeld verdwenen. Ik heb al heel wat auto's versleten in de loop der jaren en de laatste 10 jaar rijd ik alleen nog maar in een dieselauto vanwege het aantal km's dat ik jaarlijks afleg. 20 jaar geleden kwamen die auto's echt een beetje moeilijk op gang 's morgens (bij wat kouder weer) en met optrekken, maar tegenwoordig zijn ze supersnel en comfortabel. Dus het verschil is helemaal opgeheven in de afgelopen aantal jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb een auto van 950kg gehad, koste maar 30.= belasting p/maand en er ging voor 45.= benzine in, daar kom je makkelijk 400 km mee rijden. een zuinige motor zat er ook in een 1.4, maar toch best pittig omdat de auto niet veel woog. (scheelt je ook veel brandstof) als je een 1.9 of 2.0 (sterkere en snellere) motor wil, kun je mischien ook beter op diesel overgaan? anders rij je echt helemaal niet zuinig.

heb nu een diesel van 1450kg, en kost 110.= p/maand aan belasting en een tank diesel van 50.= (rij je 1000km mee) verbruik 1:19 mee en dan is de auto tegenwoordig een 1.9 tdi, wel zuiniger in het verbruik dan ik dacht.

het lijkt wel of ik nu een stuk duurder rijd, maar de diesel is goedkoper p/liter, en de diesel verbruikt op de snelweg niet zo veel. (3000 toeren bij 140 km p/u) hoe harder je rijd hoe sneller de brandstof aanzienlijk sneller op gaat.

ik rijd vaak lange afstanden en ben met de diesel toch wel voordeliger uit, maar voor korte afstanden kun je beter een kleinere auto pakken (1.4 uiterlijk 1.6) met benzine. hopelijk heb je er wat aan!

Toegevoegd na 2 minuten:
een benzine motor gaat veel korter mee dan een dieselmotor, een dieselmotor mag je niet haasten als de motor nog niet warm (moet 90 gr zijn) is anders is ie zo kapot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb benziene en mijn man diezel.
Ik betaal elke kwartaal 89euro en hij 245euro belasting.
wij hebben zitten uitrekenen en hij komt goedkoper uit dan ik.
Wij werken alle twee gewoon in het zelfde stad waar we wonen.
Maar hij rijd met vole tank 1200km en ik voor maar 400km dus dat is al een plus punt voor diezel auto.
en met diezel auto kan je veel meer km maken dan een benziene, motor en zo zijn veel beter bestand tegen het maken van veel km.
dus het bedrag van te veel belasting betalen haal je uit het goedkoop diezel prijs en veel km dat je met het vole tank kan rijden
diezel auto van hem is 1,5 en van mij is 1,4
ik hoop dat je me uitleg begrijpt