Wie heeft er wel eens aan het eind van een korte invoegstrook op snelweg stilgestaan omdat niemand ruimte maakte ?

Korte invoegstrook invoegen op snelweg . De invoegstrook loopt tegen een object dood. Dus je MOET wel invoegen . Ik vind sommige van deze invoegstroken gevaarlijk en heb me er al meerdere malen onveilig bij gevoeld. De genoemde situatie ontstaat als het druk is , niemand ruimte maakt en je dus voor het definitieve einde moet afremmen en stilstaat. Wat doe je dan ? Stap je uit en bel je de politie ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
12.5K

Het beste antwoord

iedereen uit de buurt van rotterdam kent de leuke invoegstrook vanaf het schieplein richting utrecht. Vluchtstrook houdt op ivm viaduct dus kan je alleen maar gaan stilstaan. Er is simpelweg niet meer ruimte om de invoegstrook te verlengen. Gebeuren ook regelmatig ongevallen.

opties:
rustig achteruit rijden
rijkswaterstaat bellen 0800-8002 voor een eventueel tijdelijk rood kruis boven de rechterrijstrook
politie 0900-8844 om assistentie te vragen bij het achteruitrijden/invoegen.

Als iedereen bij een korte invoeg een beetje rekening houdt met de magische woorden ritsen en tolerantie moet het ooit toch nog eens gaan goedkomen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hele belgebeuren wat je noemt, lijkt me erg omslachtig. Het laatste wat je aangeeft, is gewoon het belangrijkste, rekening houden met elkaar. Dan kan er weinig misgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je rustig achteruit kan rijden ligt geheel aan de omstandigheden en je mag medeinvoegers niet in gevaar brengen.
Maar je tip om rijkswaterstaat te bellen of de politie voor assistentie invoegen is zeer waardevol .
Dank jullie allen voor het meedenken .

Andere antwoorden (9)

Als ik me goed herinner is het toegestaan als je niet op een veilige manier kan invoegen, je nog en eindje de vluchtstrook maak oprijden, dan hou je snelheid en kan je veiliger invoegen als er ruimte is.
Maar ik geef toe dat het een onveilig gevoel geeft als niemand rekening met jou houdt.
Probeer niet kwaad te worden dat kost veel energie en concentratie, juist daardoor kan je brokken maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nee, dat mag helaas niet meer Ed. Je mag in geen geval doorrijden op de vluchtstrook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit geval is er ook geen vluchtstrook . Genoemde invoegstrook eindigt bij een brugpilaar . Dus twee keuzes, invoegen of stoppen. Maar als je dan bent gestopt dan heb je het probleem dat je nooit meer op snelheid kan komen om veilig in te voegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zag laatst nog op tv dat het wel mag. In noodgevallen mag je gebruik van de vluchtstrook en aangezien het veiliger is om een stukje verder te rijden op de vluchtstrook was dat wel toegestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Suniram dat dacht ik ook!
Hoe zit dat nou?
@goldenten, wat een rot situatie kan je er niet vanuit een andere manier op de snelweg komen?
Desnoods een stukje omrijden?
Beter dan verongelukken.
Het rijdend verkeer hoeft je geen voorang te geven, je hebt geen rechten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk @ed, omrijden is beter. Maar als ik deze invoeg strook toch moet gebruiken ( dat was vandaag) , wil ik er op voorbereid zijn. ( weten wat ik moet doen , als ! ) . Jullie reakties helpen...
Als je het zover laat komen, dan ben je zuur.
Op de verschillende websites wordt aangeraden om - als je zo een situatie ziet aankomen - om aan het *begin* van de vluchtstrook te stoppen. Wachten op een mogelijkheid en dan als een gek accelereren en invoegen. (je er zelf tussen persen)
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Dit is de juiste manier.
Deze situatie maak ik ook wel eens mee gemaakt,en heb vroeger bij rijles geleerd aan het einde stil gaan staan tot er ruimte is en dan optrekken en invoegen.
maar dat is makkelijk praten ,ik ken daar de situatie en ga als ik zie dat er invoegers zijn zo snel mogelijk naar rechts,maar dat doet niet iedereen.
naar de politie gaan heeft geen enkele zin,die doen daar niets aan je moet zelf zulke dingen inschatten en oplossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je verd*md snel optrekken hoor.
Van 0 naar 100 in hoeveel seconden? Overigens is er geen regel die zegt dat je naar rechts moet gaan.
Het is begrijpelijk en sociaal dat je het doet, maar vergeet niet dat je niet 'onnodig' links mag rijden (Plaats op de weg).
Volgens de (voorrangs)regels moet trouwens de invoegende partij zijn rijgedrag aanpassen, niet jij.
(nogmaals... ik doe zelf precies hetzelfde hoor, maar ik antwoord vanuit het perspectief van de wetshandhavers).
Het is verboden je op een manier in het verkeer te gedragen die gevaarlijk is (artikel 5 RVV).
Mijns inziens is het gevaarlijker om stil te staan dan om (een stukje) door te rijden op de vluchtstrook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben ik helemaal met je eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaar dat ik een stukje zou doorrijden.
Desnoods dan flink doorplanken en mijzelf er tussen wurmen.
Beter een beetje gas geven en de maximumsnelheid overtreden dan te lang gebruik maken van de vluchtstrook. Ik heb geleerd dat stilstaan (of onnodig langzaam rijden / remmen) op een autosnelweg en doodzonde is. Overigens maak ik wel het voorbehoud dat je moet uitkijken met regels 'buigen'.
Wat is acceptabel en wat niet (meer)?
Natuurlijk moet je niet blijven doorgassen over de vluchtstrook.
Vijf kilometer verder is dat echt niet meer verdedigbaar.
Dat gezegd hebbende sta ik vooralsnog achter mijn uitspraken in deze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nood breekt af en toe wetten.
AWM
14 jaar geleden
Maar het nieuwe RVV verbiedt het rijden op de vluchtstrook uitdrukkelijk. Kan je 200 euro kosten.
Realiseer je dat wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natuurlijk weet ik dat je niet op de vluchtstrook mag rijden,maar in zo,n situatie moet je toch de weg op,en een beetje politieman,moet daar begrip voor hebben.ik zie wel andere dingen op de vluchtstrook gebeuren,van ouders die hun kinderen laten plassen,of mensen die kijken of het touw van hun aanhanger wel goed vast zit.
en wat nog belanrijker is ,Als je wegrijd vanaf de vluchtstrook maak eerst goed snelheid en dan pas de weg op ,zie nog zovaak dat sommigge zo in de 3 met 60 km per uur op de autobaan invoegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman, het zij zo... liever dat dan mijn gezin in gevaar brengen.
Wat is dan die €200,- ?
Zou mij overigens verbazen als de een of andere dienstklopper een goed argument kan geven om toch te bekeuren. Eef, ik ben het totaal met je eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er een vluchtstrook is is er natuurlijk niets aan de hand, maar als er i.p.v. een vluchtstrook een brugpeiler staat dan wordt het noodgedwongen sprinten en je er tussen wrikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ antwoordman ,zou het niet zo in de wet staan dat onnodig rijden op de vluchtstrook niet is toegestaan?
Bij pech sta je er toch ook?
AWM
14 jaar geleden
@allen:
Tik eens in LJN: BB2011 bij www.rechtspraak.nl.
Hoger beroep over doorrijden op de vluchtstrook bij invoegen: 3.7. Het voorgaande brengt mee dat naar de overtuiging van het hof vast staat, dat de betrokkene met zijn voertuig over de vluchtstrook heeft gereden zonder dat er sprake was van een noodgeval als bedoeld in artikel 43, derde lid RVV 1990 en dusdoende de gedraging heeft verricht. Voorts is hetgeen de betrokkene aanvoert niet van dien aard, dat geoordeeld zou moeten worden, dat de omstandigheden waaronder de gedraging heeft plaatsgevonden het opleggen van een administratieve sanctie niet billijken dan wel dat een lager bedrag van de sanctie zou moeten worden vastgesteld. Boem. 200 euro.
Strikt gezien kan je niemand verplichten op de snelweg, waarop je invoegd ruimte te maken. En in de vele kilometers die ik op de weg zit is het me welgetelt één keer gebeurd dat een Duitser in mijn dodehoek zat en ik aan het einde van de invoegstrook met een noodstop tot stilstand kwam. Maar dit was overigens een erg lange invoegstrook en was aan het uitmeten of dat ik tussen twee auto's kon invoegen. Er zat er dus ook nog eentje naast me...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker gemeten en gekeken dan... zeker bij een lange invoegstrook...
Stoppen mag niet op vluchtstrook rijden ook niet.

JE zal dus inderdaad zoals hier al aangegeven VOOR aan de invoegstrook moeten wachten.
EN risten bij een invoegstrook kan je redelijk netjes afdwingen als iemand te hufterig is om je er tussen te laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp dat je wel MOET stoppen aangezien de invoegstrook "dood" loopt. Je mág dan ook stoppen als je niet anders kunt. Als er een vluchtstrook zou zijn geweest, mag je doorrijden op de vluchtstrook totdat er ruimte is om in te voegen.Het komt vaak voor dat mensen niet naar links gaan om invoegend verkeer er tussen te laten terwijl er wel ruimte voor is. Dit stoort mij mateloos. Achteruit rijden zoals hier eerder geadviseerd werd is echt geen optie. Het mag niet en je brengt anderen onnodig in gevaar, want als er achter jou weer auto's invoegstrook op willen rijden, verkort je hun invoegstrook ook weer. Dus gewoon blijven wachten totdat het veilig is om in te voegen, je wel zo snel mogelijk vaart maken, aangezien vanuit stilstand de snelweg op moet rijden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger mocht je wel de vluchtstrook als 'verlengde' invoegstrook gebruiken. Tegenwoordig mag dit niet en zou je aan het eind moeten stilstaan. Belachelijk en levensgevaarlijk! Als je dan toch moet stilstaan, dan liever aan het begin en met een passende snelheid invoegen en zeker niet vanuit stilstaand de snelweg opdraaien.

Ik laat altijd ruimte om mensen in te voegen, maar neem zelden ook de ruimte, mocht ik het niet krijgen om zelf in te voegen. Is niet netjes, maar aangezien de meeste mensen geen schade willen, is dan plotseling wel plek. ;-)

Ik sta alleen stil op het einde van de invoegstrook als er file is en men auto voor auto moet ritsen. Dan zal ik ook niet de vluchtstrook pakken om in te voegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het goed is heb je geleert vaart te maken als je invoegen gaat ! dus een beetje meer gasgeven mag dan best stil staan is geen goed plan .