Wie heeft ervaring met een noodstop?

Ik ben op slipcursus geweest en de instructeur zei dat je het snelste remt zonder ABS, zeker in blubber of sneeuw.
Wel is het zo dat de auto bestuurbaar blijft met ABS.
Na veel remproeven heb ik de bestuurbaarheid als een voordeel gezien maar de remweg niet echt als langer ervaren.
Wat is de waarheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Het beste antwoord

Ik heb ook zo' n cursusje gevolgd. En die instructeur had ook zo' n verhaaltje. Nu is het zo dat als je slipt en je hebt gevoel voor autorijden en je reageert goed het abs systeem niet altijd zal ingrijpen. Als je gewoon keihard op de rem trapt en deze blokkeert dus, in een auto met abs, dan helpt het abs-systeem jou door ervoor te zorgen dat je nog enigszins kunt sturen.
Vraag maar eens aan zo'n "prof" of hij dan het abs heeft uitgezet op zijn eigen auto. Echt niet.
Op een circuitje is het makkelijk lullen en kun je lekker een beetje oefenen. Als je met opa, vrouw, de kids + 400kg bagage in je Chrysler Voyager onderweg bent richting Oostenrijk ga je niet de held uithangen.

Het is als het verbruik van een Toyota Prius, die haalt in een lab ook 1 op 20. Op straat in de praktijk werkt het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het probleem is dat je bij een noodstop in het verkeer op een andere wijze reageert dan op een slipbaan tijdens een slipcursus.
Heb zelf een cursus gedaan en stond zonder ABS inderdaad een paar meter eerder stil dan met ABS.
Alleen reageer je op de slipbaan bewust en doseer je de rem juist en gelijkmatig, zonder blokkerende wielen, wetend dat het op een besloten terrein veilig is en dat je dan eerder stil kan staan dan met ingeschakelde ABS. Op zich was dit wel de uitdaging.
In het dagelijks verkeer -waarbij je overvallen wordt door een noodsituatie- zie ik mezelf niet eenzelfde gedrag hebben als op de slipbaan en ben ik toch wel blij met de werking van het ABS.
Dus...theoretisch wel, maar in de praktijk waag ik het te betwijfelen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Heb overigens een noodstop moeten maken terwijl ik op natte stalen rooster reed. Naar mijn idee dankzij de ABS zonder gevolgen. Trapte de rem toch vol in (ondanks de cursus). Zonder ABS was ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid doorgegleden