Tot hoeverre krijg je een boete voor ''bellen'' tijdens het rijden?

Vanaf wanneer kunnen ze jou een boete geven voor het bellen tijden het rijden? Overtreed je de wet ook bij SMSen? En mag je wel met je iPod zitten achter het stuur? Hoe zit het met een GPS? Ik vind het altijd maar een vage bekeuring die je daarvoor krijgt en vraag me af tot wanneer je nou wel legaal en wanneer niet bezig bent...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Het is verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden, dus je hoeft niet eens te bellen, alleen al in je hand houden is verboden.
Een ipod, ipad etc is geen mobiele telefoon en is niet strafbaar volgens dit artikel, maar kan wel weer strafbaar zijn volgens art 5 wvw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Is niet vaag. Alles wat jij noemt is verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor alle zaken die er voor zorgen dat je niet de volledige aandacht voor het besturen van de auto hebt, kun je een bekeuring krijgen. Daarvoor hebben ze het zogenoemde kapstokartikel. (Artikel 5 van de wegenverkeerswet). Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijvaardigheid#Artikel_5_Wegenverkeerswet_.28kapstokartikel.29 .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is idd vaag. Maar een telefoon gebruiken of in de hand houden is strafbaar.
Maar mocht je andere zaken in de hand hebben zoals gps of iPod kan je een bekeuring krijgen als de agent vind dat je rijstijl beïnvloed word. Dit kunnen ze gooien op de zogenaamde artikel 5. Dit staat voor het in gevaar brengen van mede weggebruikers. Iets wat kan door het gebruik maken van andere zaken dan een telefoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag GEEN telefoon in je handen hebben.
En ook geen iPod.
Een navigatiesysteem moet gewoon op je dashboard zitten bijvoorbeeld, dus ook handsfree.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdens het rijden mag je geen telefoon in je hand hebben.
Zelfs niet eens vastpakken om deze even veilig weg te leggen.
Als je wordt gebeld,en je gaat netjes stilstaan langs de weg waar het mag.
Dan ben je nog strafbaar als je motor draait.
Maar alles moet wel geconstateerd worden.