Is het strafbaar om harder te gaan rijden als er een ambulance/politie/brandweer met sirene aan achter je aan rijdt?

Ik woon vlakbij een ziekenhuis en hier rijden regelmatig ambulances (met spoed) langs, echter is het een lange rechte weg waar auto's niet kunnen uitwijken naar de berm of iets dergelijks. En soms zie ik weleens auto's waar een ambulance met sirene achter zit vol het gas indrukken, en het rechte stuk met 100 km/u rijden terwijl er maar 50 km/u gereden mag worden.
Maar is dit verboden of wordt dit 'gedoogd'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
4.6K

Het beste antwoord

Sterker nog: Als jij met 40 km voor bv een ambulance blijft uittuffen, DAN ben je strafbaar!
Je bent namelijk altijd verplicht om hulpdiensten de ruimte te geven.
En is het voor jou onmogelijk om uit te wijken en kun je veilig snelheid meerderen dat moet je dat zeker doen, tot je een plek bereikt waar je wel kunt uitwijken.

Kortom: de chauffeurs die jij met 100 km voor de hulpdienst ziet uitvliegen op de plek die jij beschrijft, kennen de regels en handelen correct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ik denk dat als je sneller gaat rijden om de ambulance zo snel mogelijk zijn weg te laten vervolgen dat dit gedoogd wordt
13 jaar geleden
Er zal geen straf op staan, maar voor een voorrangsvoertuig uit rijden wordt als zeer irritant ervaren door de chauffeur van dat voertuig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.ravijsselland.nl/index.php?mod=inhoud&id_mnt=4

In deze link staat geschreven dat je zo snel mogelijk ruimte moet maken en wanneer dit niet mogelijk is ;
rij dan voor de ambulance uit totdat je veilig ruimte kunt maken.
het is dus niet alleen toegestaan, maar wordt expliciet gevraagd van de automobilist. Er kunnen levens van afhangen!
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Er staat ook dat de ambulancemedewerkers medewerking vragen aan het verkeer, zodat ze zo snel mogelijk ter plaatse kunnen zijn en dit lukt niet als je met een slakkegangetje ervoor blijft rijden. dan hinder je alleen maar. Zij rijden hard, dus is het heel gewoon dat je ook hard rijdt om ze niet op te houden. Dat hoeft er mijns inziens niet expliciet bij vermeld te worden.
Ik ben zelf eens door rood gereden om de weg vrij te maken voor een ambulance. Daarbij ben ik geflitst, maar ik heb er nooit iets van gehoord. Harder rijden dan toegestaan zal dan ook niet bestraft worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is verboden maar er wordt niet tegen opgetreden.
De verantwoordelijkheid ligt wel bij jezelf. Zorg dus dat je geen ongeval of onveilige situatie veroorzaakt want dan heb je een echt probleem.
Zodra de mogelijkheid er is moet je natuurlijk ruimte maken. Dus niet kilometers hard door blijven scheuren.