Ik wil graag voor mijn rijbewijs gaan, Maar hoe of wat?

Ik heb al een tijdje in mijn hoofd dat ik mijn rijbewijs wil gaan halen, alleen dit wil ik weten :

1 Een goed oefenboek(maakt het niet uit wat voor boek??bv van bol.com zijn dat prima boeken??)

2 Bij wie moet ik nou rijlessen nemen?? Er zijn er zo veel!!
(rondom Arnhem) Ik wil vooral dat het leuk is en ontspannen.

3 En hoelang doe je gemiddeld erover om een rijbewijs te halen? (of is dit eigenlijk totaal verschillend?)

Antwoorden en tips zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

1. Voor het oefenen van het theorie examen zijn er verschillende leer- en oefenboeken op de markt. Maar naast boeken zijn er ook verschillende cd-roms met oefentoetsen. Informeer eens in je omgeving of iemand er eentje heeft liggen.

Waar je op moet letten is dat het boekje geschikt is voor het 'nieuwe rijden'. Elk jaar worden er nieuwe uitgaven gedaan. Een boekje van 2009 is niet meer toereikend voor het theorie examen dat je nu moet afleggen. Zelf heb ik mijn theorieboeken gehaald bij de ANWB winkel in mijn gemeente.

Zelf raad ik je aan om ook oefenmateriaal zoals het vragenboekje of een oefencd-rom aan te schaffen. Je kunt dan alvast voorbereiden op verschillende soorten vragen en voorbereiden op de vraagstellingen.

2. Rijscholen schieten als paddenstoelen uit de grond, maar ze zijn niet allemaal even goed. Slim van je om niet 'zomaar' en rijschool te kiezen. Informeer eens in je omgeving bij vrienden/familie/klasgenoten waar zij rijlessen hebben genomen. Is dit bevallen? Kregen ze goede begeleiding?

Op www.rijschoolgegevens.nl kan je rijscholen bij jou in de buurt met elkaar vergelijken. Je kunt dan ook het slaagkanspercentagebekijken; niet geheel onbelangrijk.

Belangrijk is ook om mee te nemen of er bijvoorbeeld pakketten worden aangeboden. Een pakket met een x aantal lessen, een proefexamen en het praktijkexamen er bij kan een stuk voordeliger zijn. Maar bekijk ook de mogelijkheden tot rijtijden. Heeft de rijschool alleen maar 's avonds les of niet in het weekend? Bekijk wat handig is voor jouw rooster/ritme.

3. Je hebt cursussen waarin je in een week je rijbewijs kunt halen en je kan er anderzijds natuurlijk een jaar over doen. Ik heb er zelf voor gekozen om 3 uur achter elkaar te rijden per rijles. Sommige mensen vinden dit erg zwaar, maar ik ben nu wel gewend om flinke afstanden achter elkaar te rijden. Het heeft zijn voors en tegens natuurlijk. Ik heb zelf met een half jaar mijn rijbewijs gehaald, door wekelijks te lessen. Volgens mij ligt momenteel het gemiddelde rond de 45 uur, maar dit weet ik niet zeker.

Veel succes met je rijlessen, Sophie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb zelf met mijn rijbewijs alleen via cd'rom geoefend voor mijn theorie, dit is ook wel handig omdat je dan ook oefenexamens kan doen en aan hand daar van kan kijken wat je al weet.. Zorg wel echt dat je cd up to date is.. Goede rijschool in Arnhem weet ik helaas niet, aangezien ik in den haag gelest heb. Het is wel heel verschillend over hoe lang het duurt.. Dat heeft te maken met hoeveel lessen je nodig hebt en hoe snel je alles oppikt. Er bestaan natuurlijk ook 10 daagse rijopleidingen maar dat zal best zwaar zijn. Bij sommige rijscholen kun je ook eerst een intake les krijgen waarbij de rijinstructeur gaat kijken wat je al beheerst en hoeveel je nog moet leren. Aan hand daarvan kan hij je een pakket adviseren. Je kan natuurlijk ook losse lessen nemen... Succes ermee!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gemiddeld ga je voor 30 lessen = 30 uur
Mijn instructeur zegt dat 2 lessen per week meer dan voldoende is. Ik les de ene keer 1 uur en de andere les 2half uur. Hoe meer je lest, des te sneller je examen kunt doen. Ik heb persoonlijk het Veka theorieboek en cd rom gebruikt omdat deze exact het zelfde werkt als op het examencentrum.

Toegevoegd na 4 minuten:
Onderschat de theorie niet. Op marktplaats staan ook boeken aangeboden. Scheelt weer geld, maar let dan wel op of je de nieuwe versie neemt. Op internet kan je een soort prestatielijst vinden van rijscholen bij jou in de buurt. Succes !

Toegevoegd na 7 minuten:
http://www.rijschoolgegevens.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe, maakt het niet uit, wat voor boek je neemt (of bij welke winkel), de lessen en vragen blijven hetzelfde, beetje droge stof.

Je zou zelf een keuze moeten maken. Er zijn inderdaad voldoende rijscholen in de buurt, maar ik zou voor één van de goedkopere gaan.
De meesten hebben ook leuke pakketjes of andere aanbiedingen, waarin bijvoorbeeld zoveel lessen gratis zitten, of een examenaanvraag gratis is.

Het is niet te zeggen hoe lang een persoon gemiddeld over autorijlessen doet. De één heeft namelijk 40 lessen nodig of veel meer, de ander heeft het in 15 lessen gehaald, het is totaal afhankelijk van je "gevoel" of "aanleg" voor het autorijden, en of je misschien (stiekem) al eens hebt gereden (dit kan wel enorm schelen!)

Hier vind je rijscholen met leuke aanbiedingen....

http://www.hansjoosten.nl/
http://www.jdam.nl/index.php?id=18
http://www.spoedles.nl/rijopleidingen/rijbewijs-halen-arnhem.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk op de site van het cbr over examens voor een rijbewijs
http://www.cbr.nl/auto.pp