Waarom mag je niet met een gasinstallatie in je auto parkeren in een ondergrondse parking?

wat is de reden daarvan, wat kan er gebeuren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
15.6K

Het beste antwoord

Het gaat er niet om dat de auto's met gastank in principe eerder brand veroorzaken. Het gaat om de gevolgen, als er eenmaal brand is.
Een gastank heeft als vervelende eigenschap dat als de temperatuur toeneemt, op een gegeven moment de gastank gaat afblazen. En dan krijg je een prachtige steekvlam van brandend LPG.

Uitsluitend in garages waar een afdoende blussysteem aanwezig is (bijvoorbeeld met blusgas), zijn auto's met LPG toegestaan. Dan gelden er ook aanvullende eisen zoals LPG detectie in de garage, etc.
itsme
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ondergrondse parkings hebben luchtafvoerkanalen aan de bovenkant vlakbij het plafond. Zo worden alle gassen die lichter zijn dan lucht afgevoerd en is de kans op ontploffing bij een gaslek quasi nul. LPG is zwaarder dan lucht en blijft dus onderaan de ruimte hangen, waardoor het niet afgevoerd kan worden door het luchtafvoersysteem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
ehhh... ik leg de afzuigkanalen altijd (in verband met CO2 dat ook zwaar is) aan met het afzuigpunt bij de vloer van de garage...