Wie heeft hier voorrang?

Zie tekening!

Uitleg:
De rode en de gele auto willen allebei naar baan II.

Welke auto zal moeten wachten tot de andere voor hem in de baan zit?

Deze situatie zit bij de afslag Kralingse Zoom vanaf de A16 (parallelrijbaan) richting zuiden.

Toegevoegd na 11 minuten:
Misschien niet al te duidelijk op de tekening maar de streep tussen baan I en baan II is doorgetrokken als je van II naar I wilt, maar niet doorgetrokken als je van baan I naar baan II wilt.

Toegevoegd na 14 minuten:
De gele rijdt al op de afslag maar wil naar de (extra) linkerbaan van de afslag. Op hetzelfde moment wil de rode auto van de snelweg naar de afslag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
4.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, een goede vraag +1. Hoop wel dat je het zelf weet en dat je ons dat nog gaat mededelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat daar het probleem ligt. Ik heb geen idee wat het goede antwoord is. Ik zal wel een beste antwoord kiezen waarvan ik denk dat deze correect is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die onderbroken streep maakt het onoverzichtelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die ononderbroken streep ligt normaal gesproken precies andersom om te zorgen dat auto's gemakkelijker kunnen invoegen. Baan 2 wordt nogal eens misbruikt om snel in te kunnen halen. Zie ook mijn antwoord verderop.

Het beste antwoord

Hier het juiste antwoord,

Niemand heeft voorrang,
Beide voertuigen doen een bijzondere verrichting, namelijk van rijbaan wisselen.
Rood mag naar rechts, maar niet 2 banen. hij komt dan de doorgetrokken streep tegen.

Geel mag naar links want de stippel lijn zit aan zijn kant en dan betekent het dat je er overheen mag. Daarnaast mag hij omdat er blokken zijn ook nog eens rechts inhalen!

Deze situatie is niet veel anders als die van een snelweg met 3 rijstroken, waar beide auto's naar het midden willen.

In gevallen van schade hier zal in de meeste gevallen het gedeelde schuld zijn.

Helaas ben ik buiten ex verkeersschool instructeur, ook nog eens ervaringsdeskundige
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (22)

De gele gaat gewoon rechtdoor, dus heeft volgens mij voorrang.

Toegevoegd na 7 minuten:
Eigenlijk is de tekening niet duidelijk genoeg.
Hoe verloopt de belijning op de weg verder?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar hij veranderd van rijbaan, net zoals de rode auto... Ik weet het ook niet, vandaar mijn vraag hier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze inderdaad beiden van rijbaan verwisselen, is het een kwestie van ritsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wie heeft er dan voorrang?
Volgens mij is de gele auto invoegend verkeer?
En zit de rode al op de rijbaan?
In dat geval heeft dacht ik de gele voorrang..invoegend verkeer gaat toch altijd voor?
pff..ik twijfel eigenlijk..
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Andersom: uitvoegend verkeer heeft voorrang, omdat de snelheid van uitvoegend verkeer over het algemeen hoger ligt dan van invoegend verkeer. Anders moet degene die uitvoegt op de hoofdbaan al remmen, en dat zorgt voor gevaarlijke situaties en stagnering van de doorstroom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pff..dacht al zoiets... al die minnetjes maakten het wel duideljk!
:-)
Die streep tussen baan 1 en 2 is doorgetrokken toch? In dat geval denk ik dat de rode auto voorrang heeft, die hoeft alleen naar naar rechts te verschuiven. De gele auto zal eerst naar baan 3 moeten (invoegen) en na de doorgetrokken streep naar baan 2 verschuiven (achter de rode auto) dus.
al met al een gekke situatie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Cantare, klopt, heb het nu ook in de vraag toegevoegd!
Volgens mij is dit geen voorrangssituatie.
De gele auto gaat van rijbaan veranderen, daar mag je een auto op de andere rijbaan niet bij hinderen.
De rode gaat uitvoegen, idem dito.
Dus beschaafd ritsen.
AWM
14 jaar geleden
Volgens mij heeft die gele auto gewoon de verkeerde rijbaan gekozen en moet hij gewoon op de rechter rijbaan blijven (I) en bij de eerstevolgende afslag keren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De foto gaat van rechts naar links wat al verwarrend kan zijn. En als ik goed denk de rode omdat de gele eerste op baan 3 moet komen om op baan 2 terecht te komen. Want het lijkt me niet dat bij een aflag de gele auto gewoon rechtdoor kan rijden?

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh de vraag is geupdate maar denk nog steeds hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De rode auto heeft voorrang, aangezien hij de ruimte moet krijgen om de snelweg te verlaten! De markering tussen I en II zou normaal gesproken ook andersom moeten zijn, de doorgetrokken streep aan de rechterzijde van de onderbroken streep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze situatie komt vaker voor.
Als de weg verder leeg is, zoals op het plaatje, zal de gele auto op rijstrook 1 gaan rijden en kan de rode auto naar 2.

Maar er rijdt natuurlijk meer verkeer op zo'n weg. Als er vóór de gele auto een vrachtauto op rijstrook 1 rijdt, zal de gele auto inderdaad meteen op rijstrook 2 gaan rijden om de vrachtauto te passeren. Dat kan een probleem opleveren als de rode auto juist op dat moment wil uitvoegen naar strook 2.

Ik denk dat de rode auto de gele voor moet laten gaan. De gele auto zit immers al op de uitvoegstrook, terwijl de rode van rijstrook gaat wisselen om uit te voegen. Wie van rijstrook wisselt, heeft geen voorrang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed onderbouwd en uitgelegd, maar volgens mij wisselen auto's van rijbaan... Andere uitkomst dan Cantare, maar logisch bedacht. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me heel simpel. De gele auto zit al op de uitvoegstrook. De rode gaat nog uitvoegen, dus van rijstrook wisselen. Hij moet daarbij de gele voor laten gaan.
Het argument van Cantare dat 'de rode auto voorrang heeft, aangezien hij de ruimte moet krijgen om de snelweg te verlaten', klopt volgens mij niet. De rode auto moet die ruimte zelf maar zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies zoals ik ook dacht +1
Voor mijn gevoel heeft de rode auto voorrang. Hij gaat uitvoegen op baan II en heeft normaal gesproken meer snelheid als de gele auto. Daarnaast zit de gele auto al op de uitvoegstrook en hoort al snelheid terug te nemen. Hierdoor zal de rode auto sowieso voor de gele auto rijden en kan deze gele auto rustig achter de rode auto aansluiten en zich naar baan II verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me dat de gele helemaal niet naar baan II mag, er zit immers een doorgetrokken streep tussen.
De rode auto heeft dus de rechten.

Toegevoegd na 38 minuten:
Misschien dat de lijnentrekker per ongeluk de lijntjes verkeerd getekend heeft, dat de doorgetrokken lijn aan de andere kant hoort..

Leuk voorbeeld van verkeerd aangebrachte wegtekens, zie afbeelding:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In feite schuiven ze allebei op. De strook van de gele auto gaat verder in strook 1, dat hij door niet te sturen op strook 2 terecht komt, betekent niet dat het geen wisseling van baan is.

Als twee auto's van verschillende kanten dezelfde strook op willen, heeft uitvoegend verkeer voorrang boven invoegend verkeer, vanuit de redenering dat links rijdend verkeer al op snelheid is (en dat op de hoofdbaan rijdend verkeer al op snelheid is, terwijl verkeer op de in-uitvoegstrook aan de rechterkant dat niet is). De rode auto heeft hier dus voorrang.

Verwacht alleen niet dat je ook echt voorang krijgt als je in de rode auto zit, vrijwel iedereen lijkt er tegenwoordig van uit te gaan dat rechtuit rijdend verkeer, zelfs als dat formeel niet rechtdoor is, voorrang heeft, en mensen némen dan ook voorrang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed onderbouwd antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, voorrang hebben is heel wat anders dan voorrang krijgen. Dit soort situaties is altijd goed opletten, er is altijd wel iemand bij die wars is van alle regels. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vlak bij mij in de buurt is een vergelijkbare situatie bij een stoplicht. Er komt in het midden een voorsoorteerstrook bij, en twee stroken aan de rechterkant maken een slinger naar rechts om daar plaats voor te maken. Bijna iedereen knalt daar van de meest rechter strook rechtuit (maar dus niet rechtdoor) de tweede strook op, er klakkeloos van uitgaand dat de mensen op de tweede strook (die gewoon hun eigen strook willen volgen) wel een plek naar links op zullen schuiven (dan staan ze verkeerd voorgesorteerd) of vol in de rem gaan (niet bepaald veilig op een 70-weg).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is vanaf een snelweg waar je 100 mag, dus het kan gevaarlijke situaties opleveren. Het bevorderd de instroom absoluut niet!
Wat is er aan het eind van de afslag? (ik ken de situatie daar niet) gaat baan 2 naar een andere weg dan baan 1 of voegen ze samen weer in op een snelweg.

Geval1: dan staan er waarschijnlijk eerder borden dat baan 1 naar A gaat en baan 2 naar B dan heeft de rode auto voorrang, en mag geel nog wisselen.

Geval 2 die is moeilijker, volgens mij is er niet echt een regel, rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, geldt voor beiden niet logisch en veilig in mijn ogen is rood naar 2 en geel naar 1 (die is immers leeg) en zodra het kan kan geel naar 2, als geel voorrang zou moeten krijgen moet rood in de remmen en houd het verkeer op terwijl er voor geel geen noodzaak is om op baan 2 te rijden (en dit moet je dan dus in 1 seconde bedenken als je er rijdt...pfff)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Baan 1 gaat over in 2 banen om naar rechts te gaan.
Baan 2 gaat over in 2 banen om naar links te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK dan blijft geel in baan 1 (links aanhouden knipperlicht aan/uit)
Rood in baan 2 en op het moment dat er 4 banen zijn gaat rood op de linkerbaan (2b)rijden en geel voegt in de rechtse linkerbaan (2a)
ik denk dat de rode voor gaat. omdat die aan de linker kant zit. doordat ze beide op dezelfde baan willen komen. rechts inhalen mag niet. ik denk dat je door voorrang verlenend bezig bent. je netjes gaat ritsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de rode auto moet wachten om in te halen. Hij mag nl niet rechts inhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed dat geel voorrang heeft, omdat beiden strook 2 op willen en geel 'van rechts komt'.
Echter, ik vind dat rood voorrang ZOU moeten hebben omdat de functie van strook 2 er éen is van uitvoegstrook en niet bedoeld is als inhaalstrook voor geel. De doorgetrokken streep zou dus beter op zijn plaats zijn aan de rechterkant.

Antwoorden als 'je moet beschaafd ritsen' zijn dooddoeners en helpen niet om te bepalen wie voor de schade opdraait als rood en geel tegen elkaar opknallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei, 'van rechts komen' is hier absoluut niet van toepassing! Het zijn verschillende stroken, geen kruisende wegen, dan heeft uitvoegend verkeer (dus 'van links') voorrang op invoegend verkeer (dus 'van rechts'). Op de snelweg kan het voor héél gevaarlijke situaties zorgen als je ervan uitgaat dat 'verkeer van rechts' voorrang heeft. Het verkeer 'van links' heeft namelijk meestal een fors hogere snelheid, en kan niet vol in de rem om voorrang te verlenen zonder het risico dat het een kettingbotsing veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mm, dat is interessant. Bedankt voor de reacties.
de rode verwisselt dan van baan, en zal zich voor of achter de gele auto moeten zien te krijgen door gas terug te nemen of gas bij te geven. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide wisselen van rijstrook. De gele is dan invoegend en de rode uitvoegend, ergo, de rode gaat voor.

Geinspireerd door dit vraagstuk: hoe zit het op een 6-baans snelweg, als iemand van rijstrook 1 naar 2 en tegelijk iemand van rijstrook 3 naar 2 wisselt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dezelfde oplossing: degene die van links naar rechts opschuift, heeft voorrang boven degene die van rechts naar links opschuift. De regel is gemaakt met het idee dat het verkeer dat van een linkerstrook naar een rechterstrook gaat, een hogere snelheid zal hebben dan verkeer dat van een rechterstrook naar een linkerstrook gaat, waardoor het het veiligst en het best voor de doorstroming is om het verkeer dat van links naar rechts opschuift voorrang te geven. Hetzelfde geldt trouwens ook als er twee stroken zijn, waarbij één auto van de linker- naar de rechterstrook wil, en de andere tegelijkertijd op dezelfde hoogte van de rechter- naar de linkerstrook (ze wisselen dan van plaats). Degene die rechts rijdt moet dan wachten tot degene links van hem hem heeft ingehaald en vóór hem naar rechts is geschoven, om daar áchter zelf naar links op te schuiven. Idem voor een gecombineerde in-uitvoegstrook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat dacht ik ook, alleen heb ik de indruk dat niet iedereen dat weet... (of men kijkt sowieso niet wat naast zich rijdt...).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik leer hier nog eens wat ...
Wat de gele auto wil (naar baan 2), mag eigenlijk niet, want je mag niet onnodig links rijden. Op baan 1 heeft de gele auto tenslotte alle ruimte om uit te voegen.

Als hij dat doet om uiteindelijk weer in te voegen naar baan 3 (fout gemaakt) doet hij dat te laat. Sinds mei 2009 is het verboden om eerst uit te voegen en dán in te voegen. Dat zou gebeuren als hij naar baan 3 gaat (zie bron).

Als de gele auto naar baan 2 wil, is dat eigenlijk alleen maar omdat die baan mogelijk sneller door rijdt, want daarop kan je baan 1 inhalen.

Ik zie helaas dagelijks dat dergelijke uitvoegstroken worden misbruikt om nog snel even in te halen (gele auto).

Als de gele auto gewoon rechts blijft rijden, kan de rode auto invoegen en ná de invoegstrook kan de gele auto een baan opschuiven om in te halen. Op dit punt zou dat gevaarlijk zijn en ene gebrek aan inzicht betekenen bij de bestuurder van de gele auto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een voor de handliggende reden voor geel om naar 2 te gaan is omdat hij 50 m verderop op het viaduct linksaf slaat en wil voorsorteren.
Ik zeg niet dat dit hier het geval is, maar het zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan inderdaad, maar met 50 meter zou de wegbeheerder wel een onveilige situatie hebben gecreërd. Het komt wel voor dat de bestuurder linksaf moet, maar dat zou ik zelf niet op het punt doen waar de auto nu is getekend. In ieder geval moet je dan ritsen.
Dezelfde situatie vind je als je op de A15 van Nijmegen richting Tiel rijdt en richting Apeldoorn uitvoegd, de A50 op.

baan I en II leiden beiden naar verschillende afslagen neem ik aan (in dit geval klopt de belijning zoals hij getekent is).

Rode auto heeft voorang. Deze gaat uitvoegen. De gele auto is al uitgevoegd (rijdt al rechts van de geblokte lijn)..

De gele zou dus of even vaart moeten minderen en als de rode voorbij is een baan opschuiven naar rechts, of even nog flink gas bijgeven (zolang de rode nog aan de andere kant van de geblokte lijn rijdt) en zorgen dat hij voor de rode komt te rijden.

Toegevoegd na 1 minuut:
**...voorbij is een baan opschuiven naar LINKS, of....***

Ik bedoel dus links
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heeft de rode auto voorrang. De gele auto mag immers niet rechts inhalen, hij moet dus achter de rode auto invoegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
artikel 54 rvv heeft het over de omschrijving van bijzondere verrichtingen zoals zijdelingse verplaatsingen waar hier sprake van is.

De gele auto rijdt al op een strook welke mogenlijk middels tekens op het wegdek maar in iedere geval via bebording is aangegeven als uitrit.

De rode rijdt op de doorgaande rijbaan en wil de rijbaan verlaten om de afrit te nemen.

Omdat de gele al op de afrit rijdt mag zou deze de rode wel degelijk rechts mogen inhalen zolang dit maar geen gevaar/hinder oplevert, de gele volgt immers de rijstrook in de voor hem geldende richting.

Om op rijstrook 2 te komen moeten beide een bijzondere manoevre uitvoeren en als dat een ongeval zou gaan opleveren zijn beiden fout.

Beiden zouden van rijstrook wisselen en elkaar dus voor moeten laten gaan.

Schade voor beide partijen 50/50, echter het is niet ondenkbaar dat de rode auto een kans zou maken om een hoger percentage te krijgen omdat het voor de gele auto duidelijk is dat er een bijzondere wegsituatie is ontstaan, er is (duidelijk zichtbaar) een aangepaste wegsituatie gemaakt door de belijning aan te passen.

Doel van de belijning is juist om te proberen mensen duidelijk te maken om zo optimaal mogenlijk gebruik te maken van het beschikbare asfalt en omdat er in de spits op die lokatie regelmatig files onstonden door bestuurders die elkaar "dwars"zaten tijdens het uitvoegen aldaar is de belijning aangepast.

Iets wat je overigens ook vele andere plekken tegen komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik de reacties hier zo lees, heeft men met de belijning het doel niet getroffen en eerder het tegenovergestelde bereikt.
Ik voor rood.
Geel mag harder remmen als rood omdat geel al uitgevoegd is.

Beleefdheid speelt hier een grote rol.