Hoeveel extra brandstof kost een automaat en airco?

Ik heb een andere auto van hetzelfde type als de vorige, maar wel 9 jaar jonger. Die nieuwe heeft een automatische versnelling en airco, de vorige niet.
De nieuwe rijdt erg onzuinig vind ik (1 op 8), terwijl de oude netjes 1 op 10 à 11 reed.

Nu weet ik dat een automaat en airco extra benzine kosten, maar zou het kunnen dat dit zoveel scheelt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
3K

Het beste antwoord

De nieuwe auto zal ook wel meer wegen (airbags, elektrische ramen, etc). Per 50-100kg meer autogewicht, verbruik je ca. 1 liter per 100km meer brandstof.

Dus oude auto 1 op 11 = 9 liter per 100 km.
Nwe auto 1 op 8 = 12 liter per 100 km.

Die 3 liter meer komen van je airco, het autogewicht en natuurlijk je rijstijl.

Toegevoegd na 38 seconden:
De automaat verbruikt ook minstens 10% meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een airco zorgt voor een rond de 10 procent hoger verbruik van de auto en neemt grofweg 2pk motorvermogen op. Dat verklaart al een deel van je verbruik. Ouderwetse automaten zijn behoorlijk onzuinig. Een nieuwe (type Prius) is juist zuiniger)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
airco en automaat gebruiken samen ongeveer 20% brandstof meer, dan een handgeschakelde versnellingsbak in een auto zonder airco.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik rij zelf een automaat van 5 jaar oud, zijnde een toyota Avensis. Vrij grote wagen maar het verbruik valt mij erg mee: gemiddeld 1 op 13, met airco. Wanneer je het gaspendaal rustig tot normaal gebruikt, maakt de automaat gebruik van het gunstigste toerental bij de gewenste trekkracht. Bij mij is dit ongeveer 2000 tpm.

Ik denk dat in je rijstijl nog veel te 'bezuinigen' valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een auto met de airco aan gebruikt ongeveer net zoveel als een auto zonder airco met de ramen open
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een auto met een kleine motor hebt, tot de 2 liter 4 pitters, of weinig vermogen (zeg maar minder dan 150pk) dan zal het inschakelen van de airco meestal voelbaar zijn en ook merkbaar in het verbruik. De auto moet dan namelijk buiten zichzelf en de mensen erin ook nog eens de airco bedienen en voortsleuren.
Bij een automaat hetzelfde verhaal tot op zekere hoogte. Alleen zijn sommige motoren beter op een automaat afgesteld dan anderen. Je kunt het tegenwoordig niet zomaar beweren, dat een automaat meer verbruikt, omdat het bij bepaalde auto's juist omgekeerd is. Ik denk dat we uiteindelijk allemaal in een automaat zullen rijden en schakelen iets uit het verleden wordt.

Is je auto ook zwaarder geworden in vergelijking met het model van 8 jaar terug? Kan ook schelen.