Hoe trek ik bij het stoplicht op met piepende banden?

De vraag lijkt mij duidelijk.
Is dat een trucje met de versnelling ofzo?
Ik ben eens nieuwsgierig, maar heb weinig zin om te gaan proberen (zonde van de banden).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
16.9K

Het beste antwoord

Ik denk dat je het zo moet doen:

Flink gassen zodat de motor flinke toeren maakt. Zodra je op toeren bent (dat is al heel snel met ingetrapte koppeling!) de koppeling soepel, maar wel zo vlot mogelijk, laten opkomen.

De grote aandrijfkracht van de motor komt nu direct op de banden terecht.

Wat helpt: een krachtige motor, banden met weinig profiel, een lichte auto.

Houd er rekening mee dat de auto onverwachte kanten op kan draaien als de ene band toevallig meer grip heeft dan de andere.

Doe dit NIET op een grindweg. Doe dit zelfs niet op de openbare weg, want ook daar kan een steentje liggen. Zo'n opspattend steentje kan mensen (motorrijders, fietsers, voetgangers) zwaar verwonden, en het kan een autoruit kapotslaan.

Toegevoegd na 15 minuten:
Een beetje zand op de weg helpt ook. Weinig grip, daar gaat het om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Gewoon veel gas geven en snel de koppeling op laten komen. Het is de combinatie van koppeling en gas dat het 'em doet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die PPL;

Lukt met iedere auto; kwestie van stevig toeren maken en de koppeling snel op laten komen. Houd er wel rekening mee dat één keer starten met spinnende wielen tot wel 1000km levensduur van je banden kunnen kosten....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je koppeling sneller op laten komen, maar doe dat maar niet als je op een grindpad staat of zo dan heb je met wat pech flinke steenslag. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik deed het altijd met mijn rode peugeotje was altijd wel lachen. je dacht dat er een vreselijk stoere kerel in een bmw kwam aanrijden maar nee het was bailey in peugeotje haha.

gas flink in koppeling bijna in 1 beweging loslaten (je gaat wel naar aangrijppunt.

succes