mijn bandenmaat is 215/65R16kan ik winterbanden 215/60R16 monteren

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
5.4K

Het beste antwoord

Nee dit kan niet, de omtrek van die band is groter, dus dan gaat je kilometerteller verkeerde waardes aangeven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit is zelfs wettelijk niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

dat kan,al geeft je km teller wel een iets andere waarde aan ca 5% afwijking, of het wettelijk toegestaan is weet ik eigenlijk niet maar dat kun je beter aan een bandenhandelaar vragen waar je de banden om je velgen laat leggen,een ander punt bij die lagere banden is het comfort,de banden hebben een dempend vermogen wat kleiner is (de hoogte van de luchtkamer) dan van de orginele band.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan.

Maar je moet het dus niet doen.

Heel simpel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even uitsplitsen: Je hebt "16 inch velgen, die 21,50 cm breed zijn. 65R staat in dit geval voor de hoogte die tussen het wegdek en de velg zit. En in dit geval is dat 6,5 cm...

Wanneer je winterbanden erop legt die 6 cm hoog zijn dan moet je rekening houden met een aantal factoren. Waaronder de bandenspanning. Plus een kleine afwijking in de daadwerkelijk gereden kilometers. Maar dit laatste is marginaal. De afwijking op de teller is +/- 10 km vanaf 100 km/u. De rondingen van de band is 0,6% meer dan met de R65. Dit houd dus in dat je op iedere 100,6 km op de kilometerteller er daadwerkelijk 100 km heb gereden. Maar hier tegenover staat dat je al veel minder kilometers telt, omdat je auto zeer waarschijnlijk standaard is afgestelt op 13, 14, 15 inch velgen...

Globaal gezien maak je in de praktijk al minder kilometers dan dat je met de oorspronkelijke velgen zou maken. En die halve cm voor de winterbanden maakt niet heel veel verschil uit. Aangezien deze halve cm meestal in het profiel verwerkt zit...

Als het puur om de winterbanden gaat dan zou ik het gewoon doen. Want het aantal rpm is te marginaal om hierbij over extra belasting te spreken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een 13, 14 of 15 inch wiel heeft dan ook een andere bandenmaat...
Ha, die Gast5477;

Starbless komt een heel eind, maar maakt een klein foutje; de getallen 60 en 65 staan bij bandenmaten voor de hoogte/breedteverhouding in procenten. Bij 215/60-16 is dat dus 215/60=129mm en bij 215/65 139,75mm. De wang van de band is dus bij de laatste een goede centimeter hoger. Voor de afrolomtrek van de band komt dat neer op het verschil tussen 2079 en 2146mm, een verschil van nog geen 4%. Dat betekent dat je snelheidsmeter iets zal afwijken (geeft iets te veel aan) en hetzelfde geldt voor je kilometerteller. En in theorie zul je door de kleinere omtrek iets meer trekkracht hebben tegen een fractie minder topsnelheid; dat lijkt me bij winterbanden eerder een voor- dan een nadeel. Eerder werdt ook aangegeven dat deze montage verboden zou zijn, maar ook dat is niet waar. Zolang je banden allemaal maar van dezelfde soort (radiaalbanden dus; geen probleem want diagonaalbanden kom je vrijwel nergens meer tegen)zijn is er geen enkel beletsel.