waarom liften mensen tegenwoordig minder vaak?

of de mensen geen lift meer geven met auto aan andere mensen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2K

Het beste antwoord

De lifters in Nederland waren vooral studenten (die hebben nu een ov-kaart) en dienstplichtige militairen (de dienstplicht is opgeheven). Verder waren er vroeger veel mensen die zo door Europa trokken en weinig geld hadden. Vliegen is steeds goedkoper geworden en veel mensen die vroeger liftten reizen nu met de bus (eurolines).
In een land als Roemenië waar mensen weinig geld hebben wordt nog steeds veel gelift. Het is daar gebruikelijk de automobilist een kleine vergoeding te geven.
Het argument dat er meer gekken op de weg zitten dan vroeger lijkt me onzin. Vroeger had je ook gekken, en die ben ik zowel als lifter later als liftgever ook tegengekomen. Zo nam ik een paar jaar geleden iemand mee die in een TBS-kliniek zat en zijn eerste weekendverlof had. Ik heb hem maar gevraagd of hij gevaarlijk was...Hij zei van niet en deed ook niets vervelnds.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
danku voor het antwoorden:p

Andere antwoorden (8)

omdat er steeds meer rare mensen zijn tegenwoordig waar je niet bij in de auto wilt stappen.. ik zou liever gaan lopen!

Toegevoegd na 48 seconden:
ook lees je steeds vaker dat iemand hard gaat rijden en dat de auto verongelukt, mensen willen dat risico niet lopen, vooral niet als ze bij een wildvreemde in de auto stappen.

Toegevoegd na 3 minuten:
kortom: Angst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het, in tegenstelling toe 'vroeger', op veel plaatsen verboden om te liften.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat steeds meer mensen zelf een auto hebben, en steeds jonger ook. Mijn ouders hadden vroeger hun eerste auto pas toen ik een jaar of 3 was, mijn schoonouders nog later. Nu heeft bijna iedereen heel snel een auto, ook jongeren.
En waarschijnlijk ook wel omdat het niet erg veilig voelt, maar ik weet dat mijn ouders het vroeger ook niet mochten van hun ouders, omdat het gevaarlijk was (en in het geval van mijn moeders ouders: omdat "ons soort mensen" dat niet deed)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het gewoon niet meer zo hip is! Over een paar jaar kan het goed weer helemaal opwaaien en dan doet iedereen het weer. Een grote liftwedstrijd zou zoiets bijvoorbeeld een boost kunnen geven of programma op tv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lifters waren altijd de studenten zonder geld. De meeste studenten hebben nu, ook al hebben ze geen geld wel een OV kaart, en dan ben je over het algemeen toch eerder thuis(ook met bladeren op de rails) dan wanneer je eerst een plekje langs de autoweg moet zoeken
13 jaar geleden
Omdat ze het gewoon niet vertrouwen in deze tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat dat gevaarlijk is.
als je lift kan het gebeuren dat je mee gaat met een dief die je kitnapt.
en niemand wil dat dat gebeurt.
en als je een lifter meeneemt kan dat ook een dief zijn.
dat is allemaal zo gevaarlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe oud ben jij?
Omdat het gekkiesgehalte van de maatschappij steeds meer toeneemt. De kans dat je bij een gestoorde in de auto stapt is tegenwoordig veel groter dan vroeger. Ik zou me nu wel 3 keer bedenken voor ik het deed tegen 1 keer in de zestiger jaren.