Wat is de maximale gezonde snelheid van mijn auto?

Ik heb een clio 1.2 uit 95, helaas zonder toerenteller. Wat kan mijn auto op snelwegen in bijv. Duitsland makkelijk aan, zonder dat ik bijv.
de motor opblaas of de auto oververhit raakt?

De vorige keer heb ik het bij 140/150 km/h laten zitten, maar is dit al teveel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.7K

Antwoorden (3)

Ook in 95 stonden volgens mij (bij een auto zonder toerenteller) al vaak streepjes of stipjes op je teller vanwaar je beste kan schakelen. Als je goed luisterd kan je het ook aan het geluid van de motor horen. De maximale snelheid is denk ik rond wat jij rijdt 140/150. Het is nooit verstandig om de maximale snelheid te rijden, dus ik zou gemiddeld max. 130 aanhouden. Wil je sneller dan is een zwaardere auto aan te raden met grotere motor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je naar de hoogste versnelling schakelt en je plankgas geeft moet een auto dat gewoon aankunnen. Je auto is echter op leeftijd, dus hou daar wel rekening mee. Goed warmrijden is heel belangrijk en als de auto technisch in orde is zou ik me er niet al te druk over maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dream on -1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef dan iig een onderbouwde reactie ;) maar als je dat niet kunt reageer dan niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpel topsnelheid en advies snelheid jammer dat ik nog geen min kan geven, heeft te maken met levensduur van je auto
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil alleen zeggen dat zo nu en dan topsnelheid rijden echt geen kwaad kan mits de auto technisch in orde is.
Je kruis ,snelheid het mooiste zo max,3500 toeren zuinig en minder belasting .maar ja geen toeren teller !maar oke rij 5min vol gas ,niet berg op of af haalt de auto 160 dan is 140 goed tedoen ALS kruis snelheid haalt de auto max 140 hou het dan op zo 120 + .je weet dat de krachten progressief toe nemen (de lucht weerstand ) en daar door een auto steeds meer krachten nodig heeft dus rustiger is altijd btr en veel zuiniger !maar ALS je zuinig wilt zijn neem geen auto :)