welke facetten spelen een belangrijke rol

Indien je op zoek bent naar een auto via internet.
Welke onderdelen zijn van groot belang voor je uiteindelijke beslissing:
- Prijs?
- staat vd auto?
- onderhoudhistorie?
- Bovag garantie?

Kijkt met over het algemeen inderdaad meestal naar de prijs en de staat van de auto? en zijn zaken als garantie en onderhoudshistorie in mindere maten belangrijk voor de uiteindelijke beslissing>?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

* Ga uit van het bedrag dat je maximaal wilt besteden en hou daar aan vast.
* Maak voor jezelf een "top 10" van merken, modellen, uitvoeringen (diesel, benzine, pk's, hatchback, sedan, station), eventueel ook kleur, en extra's: lm-velgen, bekleding (stof of leer), airco, radio-cd, trekhaak, etc.etc.
* Als je er één op het oog hebt: zoek op internet (marktplaats, autotrader, autoscout etc.) vergelijkbare auto's (kilometerstand, bouwjaar, uitvoering ) en kijk naar wat daar gemiddeld voor gevraagd wordt, dan heb je al een indicatie of de prijs redelijk is.
* Bepaal of je met het bedrijf (of de particulier) die de auto te koop aanbiedt in zee wilt gaan: ga af op je eerste indruk en je gezonde verstand. Bij twijfel (te mooi om waar te zijn): niet doen, zoek verder.
* Controleer via Nationale Autopas of de kilometerstand van de auto correct is.
* Controleer of de auto wel of niet geimporteerd is en later op nederlands kenteken is gezet.
De auto zelf:
- schadevrij, kwaliteit lak (roest, bijgespoten, parkeerschades, steenslag).
- motor: gebruikssporen, schoongespoten, roest.
- banden: 4 dezelfde banden, profieldiepte.
- proefrit: eis de mogelijkheid van een proefrit, zonder proefrit: niet kopen. Tijdens de proefrit: remmen, koppeling, handrem, stuurspeling, lawaai (motorgeluid, rammeltjes, uitlaat), stationair toerental, algehele indruk interieur (bekleding, afwerking, lekkages, rubber afdichtingen).
* Garantie en apk: aflevering met x-maanden garantie (of als je durft: zonder garantie maar dan met korting op de verkoopprijs) en met nieuwe apk (bij apk komen de echt ernstige technische gebreken boven water).
* Onderhoudshistorie: ook belangrijk, maar niet altijd aanwezig en is ook geen indicatie hoe de vorige eigenaar met de auto is omgegaan (veel korte ritten of afgeragd).
* Kilometerstand: hoe hoger de kilometerstand hoe waarschijnlijker dat je in de nabije toekomst kosten voor onderhoud gaat krijgen, ook al is de auto technisch in goede staat.
* Belangrijkste: vertrouw op je gezonde verstand en prik door de mooie verkooppraatjes heen: bij twijfel: niet doen, verder zoeken, blijf nuchter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ha, die Doetinchem;

Simpel gezegd bepaal je eerst je vervoersbehoefte plus je budget. Daarna selecteer je waar je wel of niet in zou willen of kunnen rijden. Als je dan een grove schifting hebt gemaakt kijk ik altijd even nauwkeurig naar de overige zaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De onderhoudshistorie is erg belangrijk om te weten wat voor kosten er binnenkort aan zitten te komen, denk aan b.v. de distributieriem. Bovag garantie zegt vaak erg weinig, want ook zij weten niet precies wat er met een auto voor kosten aan zitten te komen door slijtage en ouderdom. De kilometerstand is vaak belangrijker dan de leeftijd, en gelukkig zijn er op internet veel clubs van autos waar je je meestal goed in kan verdiepen voor je een bepaald type koopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast de gebruikelijke zaken heb ook gelet op de rest van het aanbod bij de handelaar. Waren allemaal 'nette' auto's. Degene die ik gekocht heb, was een van de goedkoopste, maar ik kreeg de indruk dat deze handelaar geen troep verkocht.

Dit bleek te kloppen. (H)eerlijke auto voor een (h)eerlijke prijs.