Wie heeft er voorrang in de volgende situatie?

Ik wil linksafslaan een voorrangsweg op. Kruising is geregeld met verkeerslichten.
Tegenover mij gaat het verkeer ook rijden en daar slaan auto's rechtsaf, dezelfde richting als mij.
Nu had ik een discussie met een mede weggebruiker dat ik voorrang zou hebben, boven de rechtsafslaande auto. Want, zo beredeneerde zij, wij rijden al op de voorrangsweg.
Ik zie dat zelf anders, ik liet de auto's voorgaan. Zij hebben immers de korte bocht en dus voorrang. Ik zie het helemaal niet als dat ik op de voorrangsweg zou rijden, want ik kom uit een zijstraat.

Wie kan mij helpen met deze situatie? Ik heb geprobeerd om er een foto of afbeelding bij te zoeken, maar daar ben ik niet in geslaagd. Ik hoop dat m'n uitleg genoeg is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Jij hebt gelijk. De auto's die rechtsaf slaan hebben de "korte bocht" en gaan dus voor.

Er zijn inderdaad mensen die redeneren dat zij, zodra ze op de kruising van richting zijn veranderd (dus de bocht naar links hebben gemaakt), "op de voorrangsweg rijden", en dus voorrang zouden hebben. Da's een heel gevaarlijke fout!

Officieel is het zo dat de voorrangsregels gelden zoals ze gelden op het moment dat je de kruising nog niet bent opgereden. Alle auto's staan dus nog vóór de kruising. In dat geval is duidelijk dat jij gelijk hebt.

De nieuwe regels ('je rijdt op de voorrangsweg') gaan pas op *nadat* je de kruising hebt verlaten.

Je kunt het ook anders zeggen: in de situatie waar jij het over hebt, rijd je de voorrangsweg op. Dat is wat anders dan dat je op de voorrangsweg rijdt!
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De rechtsafslaande autos hebben voorrang!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, Balou volgens mij hebben de auto s die rechtsaf willen slaan voorrang. Ze hebben zoals jij zegt de korte bocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt volgens mij gelijk. Jij komt van een niet-voorrangsweg, dus tegenover jou komt men automatisch ook van een niet-voorrangsweg. Jouw situatie is gelijkwaardig met die mensen aan jouw overkant behalve dat zij de korte bocht hebben. Dus zij hebben voorrang. Het feit dat jij misschien al een stukje de voorrangsweg oprijdt om zometeen mooi achteraan te sluiten nadat de mensen met de korte bocht afgeslagen zijn, betekent natuurlijk niet dat jij opeens al meteen voorrang zou hebben. Die heb je als je aan komt rijden over een voorrangsweg, niet als je erop draait vanuit een niet-voorrangsweg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met rijlessen heb ik geleerd dat de korte bocht altijd voor de lange bocht gaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, de korte bocht gaat voor de lange. Maar let wel op met trams, die hebben hele andere regels wat betreft voorrang op een kruising.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Korte bocht gaat voor lange bocht, en staat los van het gegeven of het een gelijkwaardige of een voorrangskruising is. Je kunt het ook nog zo bekijken: als jullie allebei (in de door jouw beschreven situatie) de weg opdraaien naar dezelfde rijrichting: wie komt er dan van rechts: jouw tegenligger, dus ook in dat geval heeft hij /zij voorrang!