Wat is een vierbaanswag?

Is dat twee banen heen en twee banen de andere kant op, of vier banen heen en vier banen terug?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
4.8K

Het beste antwoord

In het gangbare taalgebruik heeft een vierbaansweg vier rijstroken. In de vaktaal heeft een vierbaansweg vier gescheiden rijbanen die elk bestaan uit ten minste één rijstrook.

Toelichting
In de vaktaal wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen een rijbaan en een rijstrook. Een rijbaan is een aaneengesloten stuk weg dat bedoeld is om door voertuigen bereden te worden. Een rijbaan kan bestaan uit meerdere rijstroken.

In de omgangstaal echter geldt dat samenstellingen met baan gebruikt worden in dezelfde betekenis als samenstellingen met strook. Daarom hanteren we in de omgangstaal de volgende begrippen:

Tweebaansweg: weg bestaan de uit één rijbaan en twee rijstroken.

Driebaansweg: weg bestaande uit één rijbaan en drie rijstroken (een voor elke rijrichting en een middenstrook voor passeren en afslaan).

Vierbaansweg:

1. weg bestaande uit twee rijbanen die elk twee rijstroken bevatten;

2. weg bestaande uit één rijbaan die vier rijstroken bevat (twee voor elke rijrichting).

Zesbaansweg: (meestal) weg bestaande uit twee rijbanen die elk drie rijstroken bevatten.

Achtbaansweg: (meestal) weg bestaande uit twee rijbanen die elk vier rijstroken bevatten.

Om een en ander nog te compliceren gebruiken sommigen deze termen in een andere betekenis. Zij noemen een vierbaansweg een tweebaansweg, omdat er slechts twee banen (i.e. rijstroken) zijn in een rijrichting. Zo noemen zij een zesbaansweg een driebaansweg en een achtbaansweg een vierbaansweg. Dit gebruik is verwarrend en niet aan te raden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje van mij, zeer uitgebreid verklaard!

Andere antwoorden (2)

Een vierbaansweg heeft twee banen heen en twee terug.
Het totaal aantal rijbanen telt dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat zou inderdaad ook nog kunnen...
De indeling van wegen is als volgt:
Je volgt een rijstrook.
Meerdere rijstroken in één richting vormen de rijbaan.
Rijbanen in beide richtingen, plus vluchtstroken en berm vormen de weg.
Vierbaansweg is dus onduidelijk en kan beide betekenen, maar hier wordt waarschijnlijk 2 x 2 rijstroken bedoeld.