3x gezakt voor mijn rijbewijs! Moet binnenkort weer... Aantal TIPS?

Ik ben al drie keer gezakt voor m'n rijbewijs! De aller eerste keer ging mijn rij instructeur mee, had ook de tt proeftoets gedaan dus hoefde ik 30 min te rijden. Kreeg een rem ingreep, dus gezakt. 2e keer kreeg ik de ZELFDE rij examinator, nam ik mijn rij instructeur NIET MEE, en toen werkte alles op m'n zenuwen deed alles fout die dag. De 3e keer kreeg ik 2 rijexaminators mee! Dan gaan ze kijken hoe zijn collega zijn werk doet, en die dag DACHT IK JUIST dat ik hem had gehaald omdat ik na mijn gevoel goed had gereden, liet hij me zakken omdat ik de peiltjes op de grond niet heb gevolgd.. :/en veel vooruit kijken.. Ik raak een stukje zelfvertrouwen kwijt in mezelf! Ik moet binnenkort weer.. (ben inmiddels ook veranderd van een rijschool) hopelijk werkt het op m'n voordeel! Ik wil het dit keer echt halen hoop ik:(!!!! Het is zo frustrerend..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
25.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja die heb ik ook gekocht:) Valeriaan heten ze, en ze beeinvloeden je concentratievermogen niet! 3 x had ik hem gebruikt en werd helemaal niet zenuwachtig:).. İk hoop t ook!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ook helpt is het tijdstip van de dag. Toen ik voor de eerste keer afreed was dat om 8.30 uur en ik ben geen ochtendmens! Er ging veel fout... dus beter 's middags?

Het beste antwoord

Allemaal boeiende antwoorden die de rijvaardigheid en veiligheid niet veel zullen helpen. Jammer!

Ik ben benieuwd waarom je zo gestresst raakt als je kan rijden, de instructeur laat je niet voor niets op gaan, maar misschien is je instructeur niet zo goed als we denken?

Graag zou ik een half uurtje met je rijden en kijken wat er ontbreekt.

Ik ben nog niemand tegengekomen die niet dat roze kaartje kan halen en de meeste die het hebben zijn vergeten hoe ze dat hebben gehaald (zie reacties;-).

Misschien dat jij het serieuzer oppakt (gelukkig!) en je iets meer zorgen maakt dan nodig. Mijn aanbod staat, bel of mail kees van der Waal. Ik mag hier geen gegevens verstrekken maar met google kom je er vast uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo, sorry dat ik nu pas reageer. Ik had hiervoor een andere rij instructeur waar ik het idee en gevoel had dat hij me niet aangaf wat ik fout deed. Dus vandaar ben ik van rijschool veranderd. Ik moet binnenkort weer... (deze week zelfs..) Ik ga me best doen, en mezelf rustig houden en niet te veel stressen, want inderdaad ik kan het. Thanks voor je reactie, ik kan nog geen duimpje geven omdat ik pas ben begonnen met de Goeievraag.nl Ik moet er niveau 2 voor hebben!

Andere antwoorden (12)

Gwn schijt hebben geen stres denken als deze mensen het kunnen wrm ik niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige dat helpt is zelfvertrouwen, plus natuurlijk de concentratie die je moet opbrengen om alles te doen wat je geleerd hebt.
Je hebt genoeg geleerd, je moet je dus alleen maar concentreren op het heel precies goed doen wat je al enige tijd kunt.
Probeer eens een rijles heel erg geconcentreerd te rijden... je zult er moe van worden, maar dan ben je wel zeker dat je alles hebt gezien en alles goed hebt gedaan. Dan doe je dat straks ook met je examen. Weten dat je het goed doet.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja! Je hebt gelijk.. Ik ben meestal veelste gezellig aan het praten met mijn rij instructeur.. Maar ga een les gewoon even niet praten en de instructies opvolgen! Thanks voor je tip!
Iedereen haalt ooit z'n rijbewijs! Vroeg of laat maar ik weet zeker dat je hem haalt. Mijn neef heeft er 7x over gedaan!

En natuurlijk denken dat je het kunt!

Heel erg veel succes en je kunt het! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorop staat dat je met je hoofd bij de les blijft . Dat wil zeggen dat je alleen maar bezig bent met je veilig door het verkeer te manoeuvreren . Als je zakt voor het examen , moet je ook blij zijn. Want het betekent dat je nog niet veilig rijdt . Niet Veilig voor jezelf ,en ook niet veilig voor andere weggebruikers . Als je je rijbewijs hebt , en je maakt snel en vaak brokken , word je uit de verzekering gegooid , en kan je je alleen nog maar verzekeren bij 1 bepaalde Maatschappij , en die is hartstikke duur . Mijn tip : wees kalm en geduldig . Het komt in orde . Ik heb 'n dame gekend met 'n eigen zaak , en die heeft meer dan 30 keer afgereden . Het is goedgekomen met haar .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat klopt ook wat je zegt:)... Jeejtje het kan dus veel erger! Ik moet gewoon geduldig zijn, en op een dag haal je hem sowieso ! Positief blijven en in mezelf geloven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
xoxo , goed antwoord. je bent alleen vergeten 'n duimpje te geven .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaah ik moet er niveau 2 voor hebben!:( alleen hoe krijg ik die niveau 2 op pijk?? anders had je mijn duimpje gehad! :-D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op pijl* krijgen bedoelde ik 0_o
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
xoxo , professor yann gaat je wat vertellen : Ik denk dat je bovengemiddeld intelligent bent . Jij komt er wel , in alle door jou gewenste opzichten ! En nu iets voor je hele leven . Als je 50 doctoraaltitels hebt , en je kijkt niet uit met oversteken , ben je dood , met al je titels . In het leven gaat het erom , dat je de accenten op de juiste plaats legt . Hou me op de hoogte , en vraag aan me wat je maar wilt .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk 'ns naar je punten.Ome yann heeft toegeslagen .
Tip van mij is neem altijd je eigen rijleraar mee! Hij kan met de examinator praten en zo de gespannen sfeer een beetje tegen gaan en pijnlijke stiltes voorkomen. Daarnaast gewoon overdreven veel kijken in spiegels en om je heen en denken dat je het gewoon kan, dan komt het vanzelf goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ooohh ik weet precies hoe je je voelt :( super naar, en je bent vast heel zenuwachtig erdoor! Zorg dat je de punten die genoemd werden toen je zakte tot in den treure oefend, en leer jezelf een paar truucjes aan. Zoals om de zoveel tijd standaard in je spiegels kijken etc.
Zorg dat je goed slaapt, goed eet, doe iets waardoor je je goed voelt van te voren. Luister bijvoorbeeld je favoriete muziek of kijk een grappige film.
En bedenk je voordat je begint iets dat je heel grappig vind, een leuke mop of een grappig moment in een film, een gekke sketch van een cabaretier het maakt niet uit. En als je dan merkt dat je super zenuwachtig bent tijdens het examen denk je heel even aan dat grappige dingetje en ontspan je wat meer.
wat bij mij hielp was inderdaad van rijschool wisselen, toen leerde ik ineens een heleboel dingen die ik vreemd genoeg nog nooit gehoord had, en die ik tot dan toe op gevoel deed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon denken, dat doe ik wel even, van tevoren nog even half uurtje-uurtje lessen, even 30min pauze en dan afrijden:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet dat je het kan ,dus zit het probleem dat je niet rustig genoeg bent.

Wat ook een tip is uit de praktijk : bananen eten voordat je op examen in. Zit een stofje in waar je rustig van word.

Helpt echt!

SUCCES
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik nam altijd een paar druppels Valtran (of Tinalox) waar je lekker rustig van word en niks zenuwen meer dan. Niet overdrijven en zeker geen gewoonte van maken. Bij mij werkt het goed. Het maakt je wel niet slimmer, dus de leerstof dien je wel te kennen. Het beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een feit dat je goede en slechte (goed en slecht voor ons dan) examinators hebt. De goede telt alles wat flexibeler mee in het resultaat. De slechte neemt zijn werk te serieus en zorgt ook gelijk voor de gespannen sfeer.

Ik persoonlijk had een goede. Dat vind ik omdat ik 3 keer 'de rem' kreeg. 1 keer bij het wegrijden, omdat ik geen veiligheidsriem over me heen had. 1 keer bij de afrit van 't CBR, omdat ik vond en kon wegrijden voordat de naderende auto te dichtbij ons was. 1 keer omdat er een vrachtwagen chauffeur langs de weg was geparkeerd en om zich heen zat te kijken voor mensen aan wie hij de weg kon vragen, niet mijn schuld dus.

Normaal gesproken was ik bij een 'slechte' examinator al gezakt bij het starten van de auto :) Ik kreeg na de vrachtwagenchauffeur te hebben geholpen de order om terug naar het CBR te rijden, dit was 15 minuten na aanvang van 't examen. Dus ik dacht natuurlijk ik ben gezakt :)

Als tip kan ik je alleen iets illegaals geven: Rij zoveel mogelijk in je eentje, bij voorkeur 's nachts, een beetje met tempo, door de straten van je stad of dorp. Dit is wat ik zelf heb gedaan en zorgde er later voor dat het auto rijden niet meer zo boeiend was, dus geen spanning meer veroorzaakte.

Natuurlijk als je een lieve pa of ma hebt en niet wilt joyriden, wie het niet boeit om midden in de nacht met jou rond te rijden en verder hun mond kunnen houden tijdens de rit kan dat ook, alleen weet ik even niet of die wet al door is..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nog een keer en dan mag je staatsexamen aanvragen en dan haal je het zeker :) doorzetten , je kunt het :) als je nu opgeeft is het echt zonde van je geld. Doe gewoon of je een stukje gaat rijden met je vriend. ga drie dagen van tevoren valeriaan slikken om rustig te worden alvast en fixeer je op jezelf...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De belangrijkste punten waar ze op letten zijn:
Kijken waar je rijd
Zelfvertrouwen achter het stuur
Voertuig beheersing
Zo ongeveer in die volgorde...

Het eerste punt is het eenvoudigst... stel je spiegels zo in dat je er niet in kan gluren maar met je hoofd en evt. bovenlichaam moet draaien om in de spiegel te kijken. Zo ziet de examinator exact wanneer je de spiegels gebruikt. Zorg ook dat je regelmatig kijkt wat er naast je en achter je gebeurd. Zorg iig dat je altijd exact weet wat er om de auto heen gebeurd. Niks is een grotere reden om je te laten zakken dan iets op de weg te missen (of dat nu een auto, fietser, voetganger, spelend kind, verkeersbord, pijlen, verkeerslichten of wat dan ook is). Een rem ingreep is ook een teken dat je iets gemist hebt en geen enkele examinator zal je laten slagen als hij er niet van overtuigd is dat hij/zij veilig over straat kan als jij een rijbewijs hebt...

Zelfvertrouwen uitstralen is wat lastiger. Vlot optrekken, niet te veel naar je snelheid meter kijken en eigenlijk in het algemeen niet met je examinator bezig zijn anders dan luisteren naar de instructies waar je naar toe moet rijden. Wees niet bang om een paar kilometer over de maximale snelheid te gaan. Hoe dubbel dit ook klinkt: je kan beter iets te hard dan iets te langzaam rijden. Onder de maximum snelheid rijden wordt al snel opgevat als onzekerheid. Rij in de eerste plaats met het verkeer mee zonder te treuzelen. Ga evt. een kalmeringsmiddel halen bij een drogist. Als je ze daar verteld waar het voor is kunnen ze je wel iets mee geven om de zenuwen in bedwang te houden en waar je toch mee mag rijden (meestal valeriaan).

Je voertuig beheersing is eigenlijk het gemakkelijkste deel. Je moet eenvoudigweg laten zien dat de auto daar heen gaat waar jij hem hebben wil. Dus op een recht stuk daadwerkelijk in een rechte lijn rijden en niet tegen de lijnen aan oid. Een keer de verkeerde kant op rijden is geen ramp. Zolang je maar daadwerkelijk die kant op wilde (een instructie verkeerd interpreteren vinden ze niet leuk maar je hoeft om een rijbewijs te hebben het verschil tussen links en rechts niet te kennen bijvoorbeeld) en niet in de berm of op de andere weghelft beland.