Wat voor nadelen heeft een chiptuning?

Ik wil mijn bmw 528i gaan chippen, maar ben benieuwd of dit ook nadelen heeft? Ik zie namelijk alleen maar voordelen staan op internet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet waar je mee bezig bent. Je kan veel kapot maken als je niet het passende onderhoud aan de motor doet.
Als je een motor gaat chippen, is dit pas leuk als je er ook echt gebruik van maakt, bijvoorbeeld bij het racen. Als je elk weekend naar de Nordsleife gaat kan ik me voorstellen dat dit nodig is.
Als je gewoon stadsverkeer rijdt, dan is dit helemaal nergens goed voor. En binnen de bebouwde kom maak je er geen vrienden mee.

Antwoorden (4)

Zoals de auto de fabriek verlaat, is deze op zijn gunstigst in- en afgesteld. D.w.z. zo groot mogelijke prestaties met zo gering mogelijke slijtage, en tegen acceptabele kosten.
Door te gaan chiptunen, ga je grotere prestaties van de motor vragen, en ga je snellere slijtage creëren. E.e.a. is deels op te vangen door hoogwaardigere oliën te gebruiken, maar daar verhoog je gelijk ook het kostenplaatje mee, wat trouwens ook al verhoogd wordt door een hoger brandstofverbruik. Het is niet alleen het tunen, wat geld kost, maar daarna dus ook het onderhoud en verbruik.
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
Ha, die MuratO;

Het belangrijkste nadeel is dat het (te veel) geld kost en bijna niets oplevert. Bij het chippen van motoren worden een aantal variabelen in het motormanagement aangepast om de motor hogere prestaties te laten leveren, maar daarvoor is eigenlijk alleen bij turbo's de nodige speelruimte: door de laaddruk te verhogen (benzineturbo's) of de hoeveel ingespoten brandstof (turbodiesels) of beiden zijn daar flinke winsten te behalen.
Bij een ongeblazen benzinemotor zoals in jouw 528i kan hooguit het maximum toerental iets worden verhoogd en het ontstekingstijdstip worden aangepast, maar dat levert hooguit een wat andere reactie van het gas op, waardoor het idee ontstaat dat de auto iets sneller is.
Een merk als BMW heeft de afstellingen van hun motoren echt wel zodanig goed voor elkaar dat een simpel chipje daar weinig in kan verbeteren. Kijk maar eens wat echt goede specialisten als Alpina, Hartge en Schnitzer allemaal moeten uithalen om serieus meer kracht uit die blokken te halen.
Andere nadelen, maar dat geldt voor elke vorm van opvoeren, zijn dat de motor zwaarder wordt belast, het verbruik omhoog gaat (want je gaat er natuurlijk niet langzamer mee rijden, toch?) en de slijtage vergroot wordt.
Verwacht er dus niet teveel van en bedenk jezelf twee keer of je het bij een wat oudere auto nog wel moet doen. Ik zou persoonlijk het geld in mijn zak houden, doorsparen en gaan zoeken naar een knappe 530i, dat is een wereld van verschil. Vooral met een handbak. Helaas voor jou is de mijne net verkocht....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een nadeel van chiptunen. Als je deze vorm van tunen toepast, dan kun je een probleem krijgen. Doordat je de chip vervangt voor een andere is het meestal niet meer mogelijk om de ECU uit te lezen bij de dealer. Oftewel de oorzaak van bepaalde storingen kunnen de dealers niet meer via de ECU traceren. Dit komt doordat de foutcodes die gegenereerd worden door de software niet meer aanwezig zijn. Maar doordat het vaak makkelijk is om de chip om te wisselen is dit probleem ook uit de wereld te helpen en plaats je na het oplossen van storingen de getunede chip weer terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De nadelen zijn heel erg beperkt. De fabrikanten hebben de motor helemaal niet op ze gunstigst afgesteld. Tenminste niet in Nederland. Ze houden namelijk ruime marges. Dit, omdat de auto onder elke omstandigheden goed moet werken. Dus met de slechtste benzine uit bijvoorbeeld oost-europa, maar ook in -40 graden in Rusland. In Nederland hebben we geen extreem weer en goede kwaliteit brandstof. Dit geeft de chiptuner de mogelijkheid om de motor scherper af te stellen. Hierdoor neemt het vermogen toe en neemt het brandstof vermogen af.

Het grootste nadeel zoals al genoemd is dat het vrij veel geld kost. Als snel drie a vierhonderd euro. Dat moet je dus afwegen tegen het extra vermogen en plezier dat je uit je auto gaat halen.