Zijn gegevens over een APK keuring voor iedere garage op te vragen?

Mijn auto is afgekeurd voor de APK. Ik heb het er even bij gelaten (hoge kosten - oude auto) en heb dus niets laten repareren. Over 6 weken moet de auto uiterlijk (goed)gekeurd zijn.

Als ik over een maand mijn auto bij een ANDER autobedrijf opnieuw voor een APK aanbiedt, kan dit bedrijf dan zien dat mijn auto in april niet door de keuring heen kwam? En kunnen ze dan ook zien op welke punten mijn auto dan in april is afgekeurd?

Toegevoegd na 23 uur:
Allemaal bedankt voor het meedenken!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.2K

Het beste antwoord

Dit kan alleen als uw Garagebedrijf de auto officieel heeft afgekeurd en deze ook als zodanig heeft doorgestuurd naar het rdw. Zolang de auto enkel geschouwd is is dit alleen intern na te zien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

M'n vriend is APK keurmeester en die vertelde mij dat alles nu geregistreerd staat.. Dat komt omdat de APK keuring via het rdw gaat en iedere keurmeester moet in dat systeem. Daarnaast is het zo dat zodra een keurmeester een auto afmeldt die niet goedgekeurd had mogen worden er hele vervelende consequenties aanhangen voor hem. Waarschijnlijk vind je geen 1 keurmeester die het voor je doet.. (steekproeven en een puntensysteem maar dat is voor een andere vraag)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil de boel niet ontduiken hoor!
De auto is bijvoorbeeld afgekeurd op twee lampen, een rem en nog iets onder de motorkap.
Wat ik graag wil weten is: als ik de auto bij een ander autobedrijf aanbiedt, kunnen zij dan in een systeem zien dat:
1) de auto in april is afgekeurd
2) op welke punten hij is afgekeurd? óf (als ik niets over de APK keuring van april zeg) en de auto aanbiedt voor een APK (bij een andere garage). Dan gaan zij hem opnieuw APK keuren (onbevooroordeeld) en kunnen zij dan zien dat ik hem al eerder dit jaar heb laten keuren? En kunnen zij dan ook zien dat de auto is afgekeurd en op welke punten? Mijn punt is dat autobedrijven wel eens dingen adviseren om te vervangen terwijl ze dit bij een andere garage bijvoorbeeld helemaal niet urgent vinden.
Ik heb nu het gevoel dat me een poot wordt uitgedraaid. Om maar een voorbeeld te noemen: vorig jaar kwam hij perfect door de APK en was er NIETS met de auto aan de hand. Kosten APK 25 euro (!) (bij bedrijf1) en nu mankeert er vanalles aan en kan ik bijna 800 euro betalen (bij bedrijf2).
De auto is nu dus gekeurd bij een ander bedrijf dan vorig jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan je auto altijd ergens anders laten nakijken natuurlijk en zelfs laten repareren of laten keuren.. Dat is sowieso geen probleem! Al repareer je het zelf :) waar moet het station in de buurt zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké, maar kunnen zij dan zien waarop de auto nu is afgekeurd? Ik wil namelijk graag dat ze onbevooroordeeld mijn auto elders opnieuw keuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat niet! Onbevooroordeeld is het dus sowieso
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks!
Ja dat is te zien en veel bedrijven willen niet in andermans vaarwater gaan zitten en zullen je weigeren de auto op nieuw te keuren. Ik heb dit ook een keer gehad en mijn auto zou op 600 euro onkosten komen voor hij door de keuring heen kwam. Ik vond gelukkig wel een ander bedrijf die mijn auto wilde keuren en toen was ik inclusief keuring en onderdelen 80 euro kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja lees mijn reactie onder het antwoord van Nikita. Ik zit nu met hetzelfde dilemma. Mag ik vragen waar jij hem de 2e keer hebt laten keuren? In PB mag ook hoor als je dat prettiger vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb je een prive bericht gestuurd. In eerste instantie moet je misschien niets zeggen. Als het apk station je niet officieel heeft afgemeld zijn de gegevens niet bekend bij het RDW.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of de garage mij officieel afmeldt, omdat ik normaal pas over uiterlijk 6 weken gekeurd hoefde te worden. Dus ik heb nog even.
Waar ligt het verschil dan in of ze je nu officieel afmelden of niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze je officieel afmelden, doen ze dat via de computer in het systeem van het RDW en is het daar bekend. Hierdoor verhoog je de kans op een steekproef als je hem nu bij een ander apk station laat keuren. Als hij alleen aan jou de afkeuring heeft mede gedeeld zonder het in te voeren bij het RDW dan zijn jullie de enige 2 die het weten en is de kans op een steekproef niet groter dan anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer waarschijnlijk is het overigens niet in het systeem gekomen, er staat dus sowieso niet inhoudelijk waarom de auto is afgekeurd en verder; een steekproef is ff irritant omdat je wat langer moet wachten maar verder niet erg.. Veel rijplezier! :))