Hoe wordt de kogeldruk van een auto gecontroleerd foor de politie? Is dit aan de hand van het typeplaatje op de trekhaak of de NL typegoedkeuring?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.9K

Het beste antwoord

Alleen een aanhanger geeft kogeldruk op dr trekhaak.
Controleren kan door de aanhanger van de auto los te koppelen en een "weegschaal" met koppel kogel onder de koppeling te zetten.

Meestal is er een vrij ruime marge, de maximum kogeldruk is echter wel gegeven en zal op het type plaatje van de trekhaak staan. Daar mag je niet overheen.

Bij mijn wagen is dat 75 kg...en met een beetje geladen aanhanger zal die druk tussen de 50 en 75 kg zitten.

Is de aanhanger leeg dan is die druk gegarandeerd veel lager.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kogeldruk (vertical load)
Onder kogeldruk wordt verstaan de druk die de kogelkap van de koppeling in verticale richting uitoefent op de trekhaakkogel. De maximale kogeldruk welke de trekhaak mag hebben staat vermeldt op het typeplaatje van de trekhaak. Deze waarde bedraagt meestal tussen de 50 en 75 kg. Ontbreekt het typeplaatje, dan geldt een maximale verticale last van 50 kg. In dit geval mag de aanhanger ook niet meer dan 750 kg wegen, of indien dit lager is, het ledige gewicht van de auto. Het belang van een juiste kogeldruk wordt vaak onderschat. Zo leidt een te hoge kogeldruk onder bepaalde omstandigheden tot enorme krachten op de trekhaak en dus op de trekauto. Bij stevig afremmen of slingeren van de combinatie kan de kracht op de kogel vele honderden kilo's bedragen. Een te lichte kogeldruk leidt daarentegen tot een 'zweverig' en instabiel rijgedrag. Controleer daarom altijd voor vertrek of de kogeldruk juist is. Hiervoor zijn verschillende kogeldrukwegers te koop, waaronder de handige AM-controller welke op de trekkogel wordt geplaatst.
Enkele tips
Indien het typeplaatje op de trekhaak ontbreekt moet de trekhaak opnieuw worden gekeurd. Neem hiervoor contact op de fabrikant van de trekhaak of met een ANWB-keuringsstation. Na goedkeuring ontvang je een nieuw typeplaatje. Bij trekhaken van Brink is deze keuring gratis.

Indien het kentekenbewijs van de auto is afgegeven voor april 1998 dient deel I van het kentekenbewijs te worden opgestuurd naar de RDW in Veendam. Je ontvangt dan een nieuw deel I met hierop een vermelding van het maximale aanhangwagengewicht. Kijk voor meer informatie op de homepage van de RDW.

Indien de auto casco is verzekerd en er op een later moment een trekhaak wordt gemonteerd dien je dit wel door te geven aan de verzekeraar, want anders is de trekhaak niet meeverzekerd.

Is een trekhaak met een afschroefbare kogel gemonteerd, dan kun je geen stabilisator gebruiken. De kans bestaat dan dat de stabilisator de kogel losdraait.