Je leest vaak dat bij verkeersongevallen de inzittenden overlijden, maar niet de bestuurder. Hoe komt dat?

Vanmorgen weer zo'n vreselijk bericht, maar je leest het vrij vaak. Iemand een idee waardoor dit veroorzaakt wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

volgens mij heeft dat twee redenen :
De bestuurder zit, door zijn houding, met de voeten op de pedalen en zijn handen aan het stuur, in een stevige positie om een klap op te vangen. Hij kan zeer snel de spieren in armen en benen spannen, waardoor hij zich ahw. schrap zet. De inzittenden zitten veel meer ontspannen, vaak met hun aandacht totaal niet op de weg gericht, maar kijkend naar buiten of een dvd, of ze slapen of zijn weggedroomd. Bovendien heeft hij het stuur voor zich, waardoor zijn bovenlichaam niet zo ver naar voren kan als bij de bijrijders het geval is. En hij is er zich seconden eerder van bewust, dat het fout gaat; die schrikseconde redt dan zijn leven, terwijl de inzittenden pas een paar seconden later reageren, en dan is het ongeluk al gebeurd, vóórdat zij een schrikseconde krijgen om hun reflexen op gang te krijgen.
De andere reden is, dat een bestuurder reflexmatig zal proberen een botsing of een boom te ontwijken, en daardoor net naast de "botsplek" zal zitten - denk maar aan de reflexmatige manier waarop Bush de schoenen ontweek, toen die op hem afzeilden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed!!! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier zitten zowat alle mogelijkheden in, welke allen zeer plausibel klinken. Ruime +1.

Andere antwoorden (4)

Misschien omdat de bestuurder het ongeluk sneller/beter ziet aankomen. En daardoor in staat is, zich in een snelle reactie voor te bereiden op de klap. Het lichaam zet zich dan schrap en dan komt de klap minder aan.
indien er in het bericht staat dat de bestuurder dronken was is het makkelijker te verklaren. Door de drank zijn spieren slapper en geeft het lichaam meer mee met de klap waardoor een dronken bestuurder vaak geen tot weinig schade heeft. Helaas...zeg ik dan...Als het de schuld van de dronken bestuurder is. Maar dit terzijde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bestuurder heeft in ieder geval een airbag, de mensen achterin vaak niet. Ook hebben veel mensen achterin geen gordel om. Die worden dan door de auto geslingerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons liep het gelukkig goed af...

Maar de bestuurder anticipeerd op wat hij/zij ziet en zal ten koste van alles proberen het ongeval te voorkomen. De inzittende op de passagiersstoel heeft ook redelijk goed in de gaten wat er gaat gebeuren. Maar voor de inzittende achterin loopt het vaak minder goed af. Vaak hebben zij geen veiligheidsgordel om, waardoor zij door de auto worden geslingerd. Hier komt bij dat de inzittenden op de achterbank veelal niet met de weg bezig zijn. Waardoor een ongeval echt onverwacht komt...

Voordeel van de bestuurder is dat hij/zij ook het stuur vast heeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het feit dat een bestuurder eea ziet aankomen zal zeker niet altijd in zijn voordeel werken.
Een klap opvangen met aangespannen spieren verergert vaak het letsel.
Wel zie je dat de bestuurder reflexmatig zal handelen en weg zal proberen te komen van het gevaar.
Hierbij brengt hij vaak het gedeelte van zijn voertuig waar hij zich bevindt op een "gunstige" plek hierbij andere inzittenden dus in een ongunstiger positie brengend.