Kan je aan een auto zien of hij benzine of diesel tankt?

Ergens aan de binnenkant of aan de vorm van het 'tankgat'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
29.2K

Het beste antwoord

Meestal zit er een sticker aan de brandstofklep. Ook in je kentekenpapieren staat de brandstof benzine of diesel. Dit zijn de simpelste manieren om het te weten op vragen na aan de eigenaar. Doe je het verkeerd dan kost dat inderdaad veel tijd en geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat hoor je wel ALS ie rijdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het tankgat van de meeste benzine-auto's is kleiner dan bij dieselauto's. Daarmee wordt voorkomen dat je een diesel "tankpistool" in een benzine-auto kunt steken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Andersom lukt natuurlijk wel: bezine in een dieselauto.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, daarom vraag ik me altijd af waarom er bij de pomp staat: 'let op, diesel!', want die slang past er bij mij toch niet in.
ze zouden eigenlijk 'let op, benzine!' moeten doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof dat benzine voor een diesel motor iets minder schadelijk is als andersom. Hier thuis doet men wanneer het heel koud is zelf een beetje benzine bij de diesel.
Aan de binnenkant van het tankklepje en ook op de kentekenpapieren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat kan je in feite nergens aan zien. Maar soms plaatsen fabrikanten een sticker. Je hoort het wel gelijk, na de start!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een benzinemotor het moet hebben van zijn hogere toeren t.o.v. diesel begint het rode gedeelte op de toerenteller bij een benzineauto later t.o.v. een diesel. Een diesel moet het hebben van zijn lagere toeren. Daarom slaat een diesel minder snel af dan een benzinemotor. Rijscholen rijden vaker diesel mede door het feit dat dieselmotoren minder snel afslaan. Dit dus door de sterkte in de lage toeren. Verder kan je het nog controleren in de contactstand. Daar moet een voorgloeisymbool staan. Lijkt op een gloeidraad van een gloeilamp. Diesels hebben namelijk geen bougies die met een vonk het brandstofmengsel laten ontsteken. Diesel ontbrand vanzelf door de hoge druk in de cilinderkamer. Echter, de eerste slag moet geholpen worden. Dan wordt het brandstofmengsel van de dieselmotor ontstoken door het voorgloeiapparaat. Vergelijk het maar met de sigarettenaansteker in de auto. Als de eerste slag is gemaakt, ontstaat de tweede door zelfontbranding zoals hiervoor beschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Combinatie van een waarschuwingssticker en de grootte van het gat. Desalnietemein worden er toch fouten meegemaakt als je net even staat te slapen net als ik een aantal jaren geleden. Gewonde benzine in een dieseltank gaat wel maar andersom door de grootte van de vulopening niet.