citroen berlingo 70 km/u in de 4 of 5?

Als je met een Citroen Berlingo, Diesel, 70 km/u moet rijden (in België geldt dit op veel wegen) Is het dan het beste in de versnelling 4 of 5 ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Het beste antwoord

ik schakel zelf met mijn Citroen Xsara Picasso Diesel naar 5 over als zo'n weg van 70 km een langer stuk duurt... bij een kort stukje blijf ik in 4... totdat ik bijv. 80 of harde mag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

In zijn 4.. het nieuwe rijden is door velen al afgekraakt.. laten werken die motor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaaa! Opstoken die brandstof, nergens voor nodig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Vooral voor dieselmotoren geld dat ze rond de 2000 rpm moeten zitten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless: Dat is voor iedere (diesel)motor anders. Als je kijk naar de koppel-toerental diagram van de betreffende motor zal je zien dat bij een bepaalde toerental het maximum koppel wordt geleverd. Bij een andere toerental wordt maximum vermogen geleverd. Het hangt ervan af wat je wilt doen met de motor of je nou een lage of juist hoge toerental wilt hebben. Zie: http://www.wvopzeeland.nl/motorvermogen.html Je moet in het juiste toerental gebied blijven wil je optimale prestaties leveren, niet perse "rond de 2000 rpm".
Een lagere toerental geeft per definitie minder brandstofverbruik. Als je naar de 5 schakelt en dat geeft geen problemen zoals geen trekvermogen meer, zou ik het gewoon doen. Anders ben je dief van je eigen portemonnee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je constant rijd kan je gewoon naar zijn 5 of erin blijven als je van een iets hogere snelheid tot 70 km/uur gaat. Een moderne Diesel heeft doorgaans meer trekkracht bij lage toeren dan een benzinemotor met eenzelfde cilinderinhoud, dus voor een diesel is het nog makkelijker dan voor een bezinemotor.

Ik heb zelf een "boordcomputer" die weergeeft hoe zuinig ik rij. Dat is in zijn 5 zuiniger dan in zijn 4 bij deze snelheid.

Ik rij zelf ook nog wel in de 6e versnelling als mijn snelheid terug loopt. Dat is soms wel onzuiniger als ik een heuvel op ga. Dan moet ik terug naar de 5e versnelling. Ik weet niet of het in mijn auto een vertekend beeld geeft omdat ik een 6 bak heb. Ik denk het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt af van een aantal zaken.
Kun je voorzichtig gas geven. Als je dat kunt, kan je ook eerder opschakelen. Subtiel gas geven heeft tot gevolg een aanzienlijk lager brandstof gebruik maar een stuk minder snelheid. Het is maar net waar je prioriteiten liggen.
Het hangt ook af van belading of een aanhanger. Hoe zwaarder hoe later je kunt opschakelen.
De luchtdruk in je banden. zwaar onderschat element en veel mensen rijden dan ook met te zachte banden. Controleer dit 2 wekelijks en houd het brandstof gebruik mooi laag. ( om niet te praten over je wegligging) Probeer maar eens uit op je fiets door de helft van de bandendruk weg te laten lopen en dan, liefst met iemand achterop) door een bocht te schuiven. :D (dolle pret)
Vlakke weg. Als je naar boven gaat moet de motor ook harder werken. Maar naar beneden houd je liever misschien wat meer motordruk anders wordt je auto zo'n ongeleid projectiel.
Niet te zwaar beladen, met een zijden voetje, de goede bandenspanning, en een vlakke weg, moet het volgens mij geen probleem zijn om in de vijfde versnelling rond te tuffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Dupke;

Op vlakke wegen geen probleem om 70 in V te rijden, maar zodra je wilt versnellen zou ik tenminste naar IV, maar liever nog naar III terug schakelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan natuurlijk wel een tip geven dat ik gewoon in zijn vier zou rijden.

Echt je kunt het makkelijk zelf proberen:

Als je de auto in zijn 4 zet met 70 km/h en je trapt het gaspedaal vol in, doe dit ook eens in zijn 5e versnelling.

Als hij in de 5e versnelling begint te trillen als het gaspedaal word ingedrukt (wat meestal onder de 1.500 toeren is) dan zou ik 50 in zijn 4 rijden. Als hij niet trilt als je wilt versnellen in zijn 5 kun je dus ook in zijn 5 rijden.

(voor de motor is het zoiezo het best om gewoon de 4 te pakken)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij constante snelheid in de 5

bij sneheidsveranderingen 4