Waarom hebben snelwegen zowel een 'A' als een 'E' nummer?

Ik weet dat 'E' het Europese systeem is en 'A' het nationale, maar waarom zijn beide systemen naast elkaar in gebruik?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
16.9K

Het beste antwoord

Het nationale A systeem werd als eerste ingevoerd. Iedereen is daar aan gewend. In Nederland gebruiken wij bijvoorbeeld altijd de A benamingen in de file meldingen. De E nummers zijn later ingevoerd. Die geven de Europese doorgaande wegen aan. de E25 gaat in ons land over 3 rijkswegen en 1 N-weg. Het is dus niet echt praktisch die te vermelden voor landelijke informatie.

We hebben dus beide systemen omdat wij teveel aan de A numeriek gewend zijn. en omdat het voor buitenlanders overzichtelijker is om in verschillende landen de zelfde weg te volgen.

In België gebruiken ze overigens veel prominenter de E nummers. Ik kan me voorstellen dat ze de A nummers op termijn laten vallen. In Nederland zie ik dat voorlopig niet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

A-wegen (autosnelwegen) zijn rijkswegen en E-wegen (Europese autosnelwegen) zijn rijkswegen met een Europese aansluiting op buitenlandse doorgaande wegen.

Toegevoegd na 49 minuten:
Toevoeging:

E-nummers lopen nog te vaak over niet-snelwegen

De meeste weggebruikers plannen hun route zo dat ze op de snelste manier van A naar B komen. Daarvoor zullen ze in principe een route nemen met zoveel mogelijk autosnelweg. Aan het E-nummer kan men echter niet zien over wat voor soort weg het nummer loopt. En de praktijk leert dat E-routes nog steeds vaak over niet-autosnelwegen verlopen, zelfs wanneer men met een geringe omweg hetzelfde doel wel over snelwegen kan bereiken. Wie dus blind vaart op het E-nummer, kan voor de onaangename verrassing komen te staan dat de autosnelweg ineens ophoudt en men terecht komt op een weg van mindere standaard.

Lees verder een enorm lange verhandeling over deze A en E problematiek op:
http://wiki.autosnelwegen.nl/index.php/Europaweg_%28E-weg%29
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer wat geleerd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag was: wat is de zin van dit veelal dubbele systeem?
AWM
14 jaar geleden
Ja, dat is zo. Zie toevoeging en link.
Omdat A wegen alleen in Nederland zijn, en E wegen lopen door heel Europa. 1 E weg, kan in elk land een andere benaming hebben.
Dit is om te voorkomen dat nieuwe EU landen hun hele nummering door elkaar moeten gooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeker niet, in andere landen zijn ook A wegen alleen met een eigen telling dus hun A1 is de onze niet Net zoals de Dorpstraat in vele gemeenten bestaat.
Om letterlijk de grote lijnen te kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de A2 (bijvoorbeeld) net boven Amsterdam begint en ergens aan de Costa del Sol stopt. En dan hebben we nog de A12 van Rotterdam naar Warschau...

En dan is het voor buitenlandse automobilisten wel eens handig als zij gewoon kunnen zien welke snel- auto- rijksweg zij dan moeten hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de A2 stopt om A2 te heten onder Maastricht
De A12 heet een stukje na Arnhem geen A12 meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef alleen maar aan dat deze twee snelwegen aansluiten op de snelwegen in respectievelijk België en Duitsland... Van Maastriht naar de grens van België is 13 km en van Arnhem na de Duitse grens is bijna 30 km. Dus hoezo een stukje na Arnhem? Dit is bijna een kwart van de totale lengte...