Is het echt zo dat er een nieuwe wet is dat je als je 17 bent je rijbewijs mag halen en dan meteen mag rijden ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Volgensmij is het zo dat je je rijbewijs kunt halen als je 17 bent, en je met een ervaren bestuurder naast je, met minimaal 10 jaar ervaring de weg op mag. Eigenlijk kun je je dan beter laten brengen door die persoon... Maar aangezien je dan ook brommer mag rijden is het wel een goede optie. Een brommer rijbewijs is tegenwoordig namelijk ook heel duur geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je mag na het halen van je rijbewijs als je 17 bent alleen rijden met een ervaren bestuurder naast je tot dat je 18 bent
13 jaar geleden
Ja. Met 16.5 jaar kun je met je theorie beginnen. Maar je mag tot je 18de alleen onder begeleiding rijden van mensen die hun rijbewijs al 10 jaar hebben. Bij het cbr moet je tevoren opgeven welke 2 mensen je daarvoor uitkiest. Alleen bij hen mag je dan onder begeleiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag max. 5 mensen opgeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja? Oh, in de krant stond vandaag 2. Hebben ze zich niet goed laten informeren zekers.
Ja, maar wel onder bepaalde voorwaarden.

Je kan je B-rijbewijs dan halen als je 17 bent.
De 17-jarige rijbewijsbezitter mag alleen autorijden als er een begeleider naast hem of haar zit. Deze begeleider moet vermeld staan in de begeleiderspas die deze 17 jarige automobilist bij zich moet hebben. In de begeleiderspas kunnen maximaal 5 begeleiders worden opgenomen die minstens 10 jaar hun rijbewijs hebben en van onbesproken verkeersgedrag zijn.

De 17 jarige automobilist is de feitelijke en juridische bestuurder van de auto.
Het is niet toegestaan dat deze begeleider de 17 jarige automobilist gebruikt als BOB; de begeleider mag zelf ook niet onder invloed zijn. Het is ook niet toegestaan dat de 17 jarige fungeert als chauffeur op vakantie in het buitenland, bijvoorbeeld. Begeleid Rijden is alleen toegestaan in Nederland.