wanneer moet je nou gas bijgeven?

ben bezig voor rijbewijs b, maar wanneer moet je nou gas bijgeven?

- wanneer je de koppeling voorbij het aangrijpingspunt hebt, dan gas bijgeven en dan de koppeling verder op laten komen?
- of nog voor het aangrijpingspunt gas bijgeven?

Graag voor zowel diesel en benzine

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
8.1K

Antwoorden (5)

Bei zowel bezine als diesel is het zo dat je gas geeft na het aangrijpingspunt van de koppeling.
Geef je eerder gas maak je alleen maar herrie, en loop je de kans dat de motor uitslaat, of dat je ineens een stuk naar voren schiet als je de koppeling op laat komen.
Het verschil tussen benzine en diesel is dat bij een dieselauto je de koppeling kan laten opkomen en dan op de koppeling weg kan rijden zonder gas bij te geven.bij een benzineauto is het verstandig om direct na het opkomen van de kopeling een beetje gas te geven zodat je voorwaartse beweging krijgt

Toegevoegd na 1 minuut:
bei moet bij zijn...
En kopeling moet koppeling zijn natuurlijk...
:-)

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor het aangrijpingspunt gas geven is dus nutteloos,
je laat de koppeling opkomen tot het aangrijpingspunt en dan geef je langzaam gas bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na het aangrijpingspunt :-)
Eest zorg je dat de koppeling "pakt" (dan is de motor gelinkt met de versnellingsbak) en dan geef je gas bij Als je gas geeft voor het aangrijpingspunt hebben de motor en de versnellingsbak nog geen contact en verspil je alleen maar benzine.Daarbij draaien de tandwielen dan sneller dan zou moeten, en is het moeilijker voor de motor om soepel contact te maken met de versnellingsbak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je (te veel) gas geeft voor het aangrijpingspunt verslijt je ook je koppelingsplaat en drukgroep onnodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Datelmont Precies ja, maar wilde het in jip- en janneketaal uitleggen omdat deze gebruiker (denk ik) nog niet weet wat een drukgroep, of een koppelingsplaat precies doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een héél klein beetje gas geven vóór het aangrijpingspunt is voor een beginnende bestuurder wel een stuk gemakkelijker, de kans is dan veel kleiner dat je de auto laat afslaan.
Verschilt ook wel per auto. Mijn auto heeft een duidelijk koppelingspunt en een kort koppelingstraject. Als je de koppeling dan wat abrupt laat opkomen dan wordt er veel kracht van de motor gevraagd bij een laag toerental. Een diesel kan hier vaak wel tegen, maar een benzine auto meestal niet. Daarbij is het verstandig om toch iets gas te geven tijdens het op laten komen van de koppeling zodat de motor niet afslaat. Dit is bij mijn auto nodig. Bij een diesel heb je dit probleem niet zo, omdat die bij laag toerental veel meer kracht leveren dan een benzine auto doet. Natuurlijk geef je na het koppelen ook gas :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het optrekken met een auto (benzine of diesel) is een samenspel van factoren.
Het is van belang dat je zorgt dat het toerental van de motor niet te laag wordt en voldoende is om op te trekken, daarbij is ook van belang of de auto leeg, zwaar beladen is of zelfs een aanhanger moet trekken staat de auto op een helling en hoe snel wil je accelereren.

Dat samenspel lijkt in het begin heel erg lastig maar al doende leer je dat en gaat het vrijwel automatisch.
Het geven van gas zal dus gelijktijdig met het aangrijpen van de koppeling moeten gebeuren op een dusdanige manier dat de auto zonder horten en stoten maar ook zonder een al te veel slippende koppeling accelereert.

Een goede rijschool zal je daar de beginselen van bijbrengen en het automatisme en het zonder problemen over kunnen stappen in andere auto's zul je later tegelijk met andere rijervaring opdoen als je eenmaal je rijbewijs hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wilt natuurlijk niet op je examen vijf keer je motor af laten slaan, daarom geef ik een ander advies. Geef een heel klein beetje gas vóór de koppeling op het aangrijpingspunt is.

Dat scheelt echt minstens 80% van de keren dat je als zenuwachtige beginnende bestuurder de motor af laat slaan. Bovendien rijd je op die manier het soepelste weg, zonder de schokken die je óók nog wel eens kunt hebben als onervaren bestuurder.

Dit is over het algemeen belangrijker bij benzine-auto's dan bij diesels, maar bij allebei kan het schelen.

Het is inderdaad mógelijk om weg te rijden en op te schakelen zonder het gas ooit aan te raken. Vraag vooral eens aan je instructeur of je dat op een stil plekje mag oefenen, het is namelijk fantastisch om feeling voor de koppeling te krijgen.

Maar op je examen en daarna de eerste periode zelfstandig is het belangrijkste dat je soepel en veilig rijdt. En een klein beetje (niet zoveel dat de motor gaat brullen!) gas geven voordat je de koppeling op laat komen, maakt daarin net een belangrijk verschil.

Als je een tijdje je rijbewijs hebt en meer ervaring hebt, komt er trouwens een moment dat je helemaal niet meer nadenkt over wanneer je de koppeling laat opkomen en wanneer je gas geeft. Met wat oefening kun je dat zonder na te denken naadloos op elkaar aan laten sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag eens aan je instructeur, hij kan je life antwoorden en ondersteunen.