Is 10mm2 kabel voldoende voor 400 + 75 w RMS?

Ik heb nog 5 meter 10mm2 kabel liggen. Is deze dikte voldoende voor 2 versterkers? het vermogen is 1x 400w rms en 1x 75w rms.

Toegevoegd na 1 dag:
beide kabels zijn ongeveer 4,5 meter lang. ik ga er vanuit als ik 1 kabel van 10mm2 voor de 75W amp, en 1 kabel van 20mm2 voor de 400W amp gebruik dat dat goed gaat?
ik zeker deze beiden apart af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Het beste antwoord

Het Continuevermogen (RMS) van de versterkers is samen 475 Watt. Dit betekend dat er met ongeveer 13.8V spanning een stroom van 57A moet lopen (hierbij is ook rekening gehouden met een verlies van stroom van 40%).

Als je 57A door een kabel van 10mm2 laat lopen heb je te maken met een maximale lengte van 1.4 meter.

Mijn tip is om de 10mm2 kabel te gebruiken voor de 75W RMS versterker. En voor de 400W RMS een kabel van 20mm2 te kopen. Dan kun je allebij een kabel van ruim 3 meter maken zonder problemen.

Als je hierover meer wilt weten raad ik je de website 12vhifi.nl aan.