Versnellingsbak olie wel of niet vervangen?

Bij veel merken en typen auto's kom ik tegen dat volgens het boekje alleen het peil in de wisselbak meten voldoende is. Bij garages hoor je het ook vaak dat verversen niet nodig is. Wat is nou wijsheid? Mijn karretje heeft er al weer 120k opzitten. Het schakelen gaat bij koude bak niet zo best.

Toegevoegd na 1 week:
Bakolie vernieuwd en schakelt weer als (bijna) nieuw.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
6.7K

Het beste antwoord

na 120.000 km en zwaar schakelen bij koude bak is het zeer aan te raden de versn. bak olie te verversen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor het advies, ondanks niet 'volgens het boekje van Peugeot' is het verschil werelds.

Andere antwoorden (4)

Het kan nooit kwaad... Maar vaak is het niet nodig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad bij deze km stand en slecht schakelen beter om gewoon te verversen, olie verliest na verloop van tijd (jaren of kilometers) zijn smerende werking en dan kunnen de lagers en tandwielen extreem sneller gaan slijten wat weer gepaard gaat met extreem hoge kosten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doe er nieuwe olie in dan weet je het zeker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet noodzakelijk om versnellingsbak standaard te vervangen.
Ik heb auto's gehad die 8 ton gedraaid hadden met dezelfde versnellingsbak olie.
Maar als je zoals jij zegt problemen ondervindt bij het schakelen (en de oorzaak is niet de drukgroep of koppeling) kun je het laten doen.
Het gebeurt wel regelmatig dat bij sommige type auto's (bijv. Nissan,Renault hebben zo'n actie gehad) het veel voorkomt dat hij slecht of zelfs niet schakelt dan hervullen ze hem een andere soort en gaat het weer prima, de oorzaak zit dan meer in de verkeerde olie dan dat de olie zijn werking verliest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor deze input, poca.
Tijdens de eerste paar 1000 km ging het schakelen prima. Toen werd het ineens stukken minder. Garage wilde er geen zak aan doen, hoe vaak ik het probleem ook onder de neus wreef. Ik heb toen de bakolie maar zelf vervangen, wat bij zo'n nog bijna nieuwe auto (Peugeot) vrij ongebruikelijk lijkt. Met de originele olie die de merkdealer levert (Esso 75W80 in dit geva). Schakelen was sindsdien prima! Nu zijn we ruim een ton verder met dit karretje en mijn idee is vervangen. Maar je hoort wel eens dat de eigenschappen van de huidige bakoliën niet achteruit gaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het met een Nissan van mijn werk gehad die wilde absoluut niet in zijn 1 als hij warm was (bijv. na het tanken langs de snelweg)
Toen andere olie erin op advies van de garage en daarna probleemloos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de tip, sibleyras