Hoe test ik een dynamo?

Ik heb een gedemonteerde dynamo van een auto. Nu wil weten of deze nog werkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
8.6K

Antwoorden (2)

Als er bij jou in de buurt een bedrijf zit,wat dynamo,s en startmotoren reviseert moet je daar even naartoe gaan.
Deze beschikken over een testbank voor dynamo,s.
Je dynamo wordt in een klem gezet en gaat draaien,en er wordt gemeten of deze stroom afgeeft.
Kost je hooguit 10,00 euro.

Een andere manier is deze even in je auto in te bouwen.
Maar dat is meer werk ,en nog geen zekerheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou met een multimeter de spanning op de accu kunnen meten.

Als de motor uit staat zal deze rond de 12V moeten liggen. Als je de motor hebt gestart en de dynamo werkt goed zou het richting de 14V moeten gaan.

Indien dit niet werkt zou je als 2e optie de auto kunnen starten en de + pool kunnen loshalen van de accu. Als de dynamo voldoende energie levert zou de motor dan nog moeten kunnen doordraaien.

Mocht je zelf niet veel verstand hebben van auto's, rij even naar een automaterialenzaak. Deze testen gratis je accu en dynamo op de goede werking. Je zou daar dan een nieuwe dynamo (indien nodig) kunnen kopen, maar op de sloop zijn ze natuurlijk het goedkoopst.