Wat is een takt? Als in tweetaktmotoren of viertaktmotor? En wat is er met de ééntaktmotor en de drietaktmotor gebeurt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
8.9K

Antwoorden (4)

Slag, oftwel bij een 2takt motor gaat de zuiger 2 keer op en neer voordat er weer nieuwe benzine in komt, bij een 4 takt 4 slagen voordat er weer benzine in gaat. 1 en 3 takt motoren bestaan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op en neer is bij mij 1 ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op en neer is 1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn 12-cilinder scheepsdiesels van 20.000 pk die volgens het tweetaktprincipe werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij een 2takt motor gaat de zuiger 1x op en neer dat is 2takt, 2x op en neer is 4takt.
Bij een 2takt motor worden inlaat - uitlaat slag en compressie - ontbrandings slag gecombineerd. Er zijn geen kleppen. Dus bij een 4 takt motor zijn het 2 slagen op en neer:
Inlaat slag naar beneden
Compressie slag omhoog
Ontbranding slag naar beneden
Uitlaat slag omhoog
En zo verder
Er worden wel kleppen gebruikt.
Tweetakt= bij twee zuigerslagen: een arbeidsslag. Viertakt: bij vier zuigerslagen: een arbeidsslag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn bij een viertaktmotor 4 "takten". Eigenlijk is vierslagmotor een betere benaming.

1) De inlaatslag. (zuiger omlaag). Hierbij wordt benzineluchtmengsel in de cilinder gezogen.

2) De compressieslag. (omhoog). Nu wordt het mengsel samengeperst in de cilinder.

3) De arbeidsslag. (omlaag). Nu wordt het mengsel aangestoken door de bougievonk, het ontbrandt en door de plotselinge drukverhoging wordt de zuiger met kracht omlaaggestoten.

4) De uitlaatslag. (omhoog). De verbrandingsresten (uitlaatgassen) worden uit de cilinder het uitlaatsysteem ingedreven.

Er zijn gedurende dit proces dus 2 omwentelingen verstreken. Een tweetaktmotor werkt anders, die kent geen aparte in- en uitlaatslagen.

Eén- en drietaktmotoren bestaan niet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Aan het einde van iedere slag staat de zuiger dus een ondeelbaar moment stil in de cilinder. Dit moment wordt overbrugd door het vliegwiel van de motor, dat de draai-energie "opslaat".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, een viertakt is doorgaans zuiniger omdat de inlaat- uitlaat- en arbeidsslagen beter gecontroleerd en exacter verlopen.
Hier een paar youtube filmpjes over 4-takt en 2- takt. Duidelijker kan het niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
2 filmpjes wil niet kom ik achter. De bronlink is een filmje van de 2-takt