De banden op de aandrijfwielen allebei harder dan de banden op de niet aangedreven wielen, de banden op de gestuurde wielen (de voorbanden dus), harder dan de achterbanden. Bij voorwielaandrijving dus sowieso de voorbanden, links of rechts maakt niet uit. Slijtage mede afhankelijk van juiste bandenspanning, correcte balancering en uitlijning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okeeeeee vet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@SterreHemel: ik geloof je meteen, maar waarom dan de ene kant harder dan de andere? Wil dat graag weten, kun je dat uitleggen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@BraBart: +1. Mooi onderbouwd en correct antwoord.
@ Sterrehemel ik heb nog maar 8 jaar garagearvaring met het bijbehorend diploma monteur motorvoertuigen. Maar dat is dan wel weer 40 jaar geleden. De hedendaaagse techniek en ontwikkelingen volg ik op de voet. Ik zie behoudens links/rechts verkeer geen verschil op de aangedreven wielen. Ook bij achterwielaandrijving zullen deze sneller slijten dan de sturende voorwielen. Hierbij ga ik uit dat de voorwielen zijn uitgelijnd op K.P.I. Camber & Caster.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"+" volgens mij correct antwoord

Andere antwoorden (3)

Dat zal je rechter-achterband zijn. En op de 2e plaats je rechter-voorband. Ik denk dat we bij het parkeren dat het vaakst achteruit doen (inparkeren) maar we doen het natuurlijk ook "vooruit". Dat is een stuk makkelijker, maar dan ook neem je voor het gemak vaak een stukje stoep mee.

Hoe goed je ook kunt parkeren, je zult altijd weleens de stoeprand raken, en dat is niet al te best voor je band.

Maar omdat je banden natuurlijk ook slijten van gewoon rijden, zul je zeker als je een beetje handig te werk gaat bij het parkeren, daar niet zoveel last van hebben, en hoef je meestal niet één of 2 banden te vernieuwen als de andere 2 nog goed zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een voorwiel aandrijving is dat bij een europese auto de linker voorband. Bij een achter wielaandrijving zijn dat beide achterwielen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rechts voor. Een bocht naar links neem je met hogere snelheid dan een bocht naar rechts, waardoor de auto in de linkerbocht meer op het rechtervoorwiel gaat "hangen".
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huh? Dat hangt er maar net vanaf hoe de bochtstraal is, als je naar links gaat, helt de auto naar rechts, als je naar rechts gaat naar links uiteraard. Als je het over een scherpe bocht hebt, is de bocht naar rechts in afstand korter dan de bocht naar links (je moet immers naar de rechter weghelft "oversteken"), dus legt het loopvlak meer meters af. Aan de ene kant is de bochtstraal naar links dus "flauwer" dan de bochtstraal naar rechts, aan de andere kant is de te overbruggen afstand naar links groter (langer) dan naar rechts. Bij lange "flauwe" bochten, bijvoorbeeld als onderdeel van een buitenweg, maakt het voor de snelheid niets uit of het een bocht naar links of naar rechts is.