Waarom is de onstekingsvolgorde van verbrandingsmotoren niet op volgorde van de cilinders?

Bij viercylinder motoren is de volgorde vaak 1 3 4 2. Waarom niet 1 2 3 4?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
7K

Het beste antwoord

Om de trillingen van een 4cilindermotor zo laag mogelijk te houden worden de 2 buitenste cilinders samen omhoog gebracht en de 2 binnenste samen. Een 4-takt motor maakt vier slagen voor één arbeidslag. Om ervoor te zorgen dat de motor zo constant mogelijk wordt aangedreven worden de cilinders 1 voor 1 ontstoken. Dit betekend dat als cilinder 1 en 4 boven staan dat een van de 2 wordt ontstoken, in dit geval nummer 1.

Daarna komen cilinder 2 en 3 boven. De reden dat nu cilinder 3 wordt gekozen om te ontsteken is om ervoor te zorgen dat het motorblok in balans blijft bij de vier opvolgende slagen (Links, rechts, links, rechts als je vanuit het midden bekijkt).

Hierna komen cilinder 1 en 4 weer naar boven, wat betekend dat nummer 4 aan de beurt is. En dan nummer 2 als cilinder 2 en 3 naar boven komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Om de belasting op de krukas gelijk te verdelen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de volgorde 1234 zou je veel meer trillingen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een viercilinder lijnmotor staat de krukas t.o.v. de centrale krukas lagering op cilinder 1 & 4 en 2 & 3 gerangschikt onder een hoek van 180 graden. Dat betekend dat in de praktijk de zuigers 1 & 4 in het bovenste dode punt staan de zuigers 2 & 3 in het onderste dode punt staan. (BDP en ODP) Dus als cilinder 1 bezig is met zijn arbeidsslag is cilinder 2 of 3 de volgende die aan de de beurt zou kunnen zijn om een arbeidsslag te leveren.
Een ontstekingsvolgorde 1 2 4 3 werd (heel) vroeger dan ook wel gebruikt. (Maar dat is al erg lang geleden). Maar de ontstekingsvolgorde 1 3 4 2 wordt al decennia lang gebruikt. Dus ontstekingsvolgorde 1 2 3 4 zou gezien de constructie van de krukas (en nokkenas) in principe niet kunnen.