Hoe werkt een airbag?

Ik ben vooral benieuwd of een stukje van het dashboard los komt of dat er een scheur ik komt. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
5.3K

Het beste antwoord

De werking van de airbag kan je vinden in de link. Bij het activeren van de airbag wordt de airbag naar buiten gelanceerd waarbij het plastic wat normaal de airbag afdekt wordt weggeslagen of openscheurt. Dit kan zo hard gaan dat bijvoorbeeld er een ster in je voorruit ontstaat. De airbag is zo gemaakt dat de wegslingerende delen uiteraard niet in je eigen gezicht terechtkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thnx!

Andere antwoorden (4)

In het dashboard en stuur zit een zwak punt waar de airbag door heen breekt. In de airbag zelf zitten pillen die ontstoken worden en gas genereren waardoor de airbag zak blaast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in een auto zit en deze een harde klap krijgt komt de airbag vrij door de klap. Hij blaast zich zelf op na de klap en door de ballon in je gezicht komt is het een grotere oppervlakte voor de klap. Hoe groter de oppervlakte hoe meer het gewicht zich verplaatst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als de auto een vertraging heeft die groter is dan 20 meter per seconde, wat betekend dat de auto ergens tegen aanrijd, gegeven de vertraingssensoren een signaal naar het airbag-regelapparaat, die vervolgende de airbags aanstuurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moderne airbagsysteem bestaat uit een Electronic Control Unit (ECU) met een of twee airbags. Deze elektronische controle-eenheid bevindt zich meestal in het midden van de auto, tussen de passagiersstoel en het motorblok. Als de auto slechts één airbag heeft, zit de ECU vaak in het stuur.

In de auto zitten ook sensoren –in dit geval kleine versnellingsmeters– die tijdens het rijden voortdurend de acceleratie en deceleratie, de vertraging, van het voertuig meten. De sensoren sturen deze informatie naar een microprocessor. De processor bevat software met alle gegevens van de botsproeven die tijdens de testfase van het prototype zijn uitgevoerd. Daarbij gaat het om botsingen boven zo'n 25 kilometer per uur. De software is bij elk model en elk type auto verschillend.

Stikstof
Als de microprocessor van de ECU onderweg via de sensoren de schok van een botsing herkent, stuurt deze een elektrisch signaal naar het ontstekingselement in de gasgenerator van de airbag. Een extra voorziening in de ECU zorgt ervoor dat het signaal ook effect heeft als onverhoopt de accu uitvalt. In de gasgenerator zit natriumazide in korrelvorm. Deze korrels komen tot ontbranding en produceren voornamelijk stikstof. Dat gas staat onder een druk van 2 tot 3 atmosfeer, vergelijkbaar met de spanning in de band van de auto. Die druk breekt het stuurhuis of een ander omhulsel open en een nylon zak komt naar buiten met een snelheid van 150 tot 200 kilometer per uur. Om te voorkomen dat bij gebrek aan ruimte de bestuurder wordt platgedrukt, zit er in de airbag een aantal gaten. Binnen 0,03 seconden is de zak volledig opgeblazen en na 0,2 seconden hij weer leeg. Ter vergelijking: één keer met de ogen knipperen duurt 0,1 seconde.

Letsel
De luchtzak heeft de afgelopen jaren het nodige stof doen opwaaien, en niet alleen in letterlijke zin. Gebleken is dat de airbag niet slechts letsel voorkomt, maar dit juist ook kan veroorzaken. Zo kunnen bij het uitklappen van de zak verwondingen aan gezicht, ogen en borstkas optreden. Bekend is ook dat diverse baby's het leven lieten nadat zij in een zitje op de voorstoel met grote kracht een airbag tegen het hoofd kregen.

Van recenter datum zijn gehoorklachten. Het geluid van een uitklappend stootkussen heeft veel weg van een geweerschot en kan een sterkte van 150 tot 170 decibel bereiken. Dit kan tot langdurige gehoorproblemen leiden, zoals een continue hoge fluittoon.