Waarom gebruikt mijn Smart veel meer brandstof als aangegeven in de fabrieksgegevens ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (6)

Omdat de fabrieksgegevens uitgaan van een ideale situtie, welke niets te maken heeft met het "echt" rijden.
In een fabriek worden de auto's getest in een tunnel, op een rollerbank, met een computer. Dit is niet te vergelijken met een real-life situatie ivm verschillende wegtypes, weersomstandigheden, stads- of snelwegrijden en hoe ver je het gaspedaal indrukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
BSB +1 :D
Ter aanvulling: er wordt ook geen rekening gehouden met de belasting van de auto met gewicht en bagage.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt ook veel aan de rijstijl.
met de auto bij ons thuis rijd mijn vader 1 op 10, mijn moeder 1 op 11/12 en zelf rijd ik er 1 op 15/16 mee.

mijn vader blijft tot het laatste moment het gas in houden en remt dan precies op tijd.
mijn moeder doet ongeveer hetzelfde maar remt wat eerder.

zelf laat ik mij altijd uitrollen als ik zie dat het verderop wat langzamer rijd of stil staat.
als het rustig is op de snelweg kan je de laatste kilometer meestal uitrollen, hierdoor heb je dus al een kilometer zonder dat je het gas hoeft in te trappen.
het lijkt misschien langzamer te gaan, maar je moet toch altijd even wachten als je de snelweg af gaat en op een reguliere weg terecht komt, dit wachten word dan wel korter omdat je minder lang in de rij staat om te wachten.

hetzelfde geld voor stoplichten, zie je er een, laat jezelf gewoon uitrollen in plaats van remmen op het laatste moment.

probeer ook een constante snelheid te houden of cruise control te gebruiken als deze aanwezig is. stop je even met gas geven , al is het maar voor een seconde, dan moet je die snelheid weer inhalen en als het ware weer even optrekken, dit optrekken kost veel meer snelheid dan een constante snelheid houden.
rennen op een constante snelheid is ook vele malen minder vermoeiend dan de gehele tijd korte sprintjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een collega van mij had dit ook...volgens de gegevens (en in eerste instantie was dit ook zo) reed hij 1 op 25 en op den duur werd dat 1 op 12...bleek een storing te zijn waar meer smarts last van hebben...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rijgedrag, bandenspanning, toevoer, afstelling etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien te zwaar beladen of een zwaardere motor en fabrieks op gaven kloppen bijna nooit koop maar eens een top gear boekje [6 euro] daar testen ze allen auto's en zul je zien dat de fabrieksopgaven bijna niet kloppen