Hoe betrouwbaar is het NAP label bij een auto?

Ik heb mijn auto ingeruild op een andere in een garage.
De garage waar ik hem heb ingeruild heeft de ingeruilde ook weer doorverkocht aan een andere garage{met bovag}.
Toen ik mijn auto inruilde stond er 100500 km op de teller en nu wordt hij aangeboden op internet met een km stand van 87500 met NAP.
Hoe is dit mogelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
4.5K

Antwoorden (3)

Gewoon melden bij de BOVAG,daar tellerfraude deze organisatie ook in een kwaad stelt.Hierdoor bestaat de kans dat zijn lidmaatschap ontnomen word,maar dat is jouw probleem niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
werk vraagt hoe het kan, niet wat ie zou moeten doen.
Nap is totaal niet te vertrouwen en ze kunnen het zelfs legaal doen door er een nieuwe kilometer teller in te gooien omdat de oude "stuk" was dus nap is niet bindend en ik zou daar ook niet naar kijken als je een nieuwe auto koopt bij mijn auto zit er een nieuw motor blok in maar de teller staat wel op 211.000 dus dat klopt eigenlijk ook niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kilometerstand in het NAP wordt bijgewerkt wanneer je een keuring of beurt in een NAP aangesloten garage laat uitvoeren. Ik kan me voorstellen dat dit bij jouw auto bij bijv. 80.000 is gebeurd. Hoeveel de auto erna gereden heeft, kun je als niet eigenaar (en ook NAP) alleen maar naar raden.

Omdat net iets over een ton een vervelende stand is (psychologisch want meer dan een ton gereden en sommige dure reparaties moeten rond de 100.000 worden uitgevoerd), is het aanlokkelijk om de auto bij NAP te melden met de vorige (80.000) en er een beetje bij te liegen. De teller zelf terugdraaien is meestal een fluitje van een cent.

Ik ken verhalen van mensen die de tellerkabel lostrekken bij lange ritten en zo structureel het aantal km's verlagen. Bij dat soort praktijken helpt het NAP systeem helemaal niets.
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke
maar op de km teller staat toch gewoon 100500 km dan ga je toch niet als bovag garage de zaak naaien door de stand terug te draaien
ik heb de betreffende garage dus ook gemeld bij het NAP.
paulus811
13 jaar geleden
Ik neem toch aan dat de teller ook is teruggedraaid. Of heb je gezien dat ie nog steeds op 100500 staat? In dat geval zou je het misleiding kunnen noemen en proberen ze potentiële klanten over de streep te trekken als ze eenmaal in de showroom staan. En het zou natuurlijk ook nog een onbewust foutje kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet wel even zeggen dat het terugdraaien van een teller niet altijd 'een fluitje van een cent' is..Na de restauratie van mijn autootje was het een avondvullende bezigheid met heel veel aandacht en pincet om de wieltjes en radertjes van de teller op de plek te krijgen.
Wellicht gaat het met de moderne digitale tellers een stuk gemakkelijker?