Accu / batterij kopen. Wat zeggen mij de opschriften?

De nodige accu's in de aanbieding. Opschriften als 12 V/44 Ah, 440 A (€89,-) of 12 V/60 Ah, 540 A (€ 99,-) of 12 V/35 Ah, 330 A (€ 39,-).... Wat zeggen die aanduidingen mij nu precies? En welke accu is waarvoor beter geschikt?

atu.de

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
3.9K

Antwoorden (2)

De 12 staat voor 12 volt
De 44 in het eerste voorbeeld staat voor de sterkte van de accu.
En de 440 staat voor de koudstartstroom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Accoord. Maar welke accu wordt door welk voertuig gebruikt? Wie koopt de goedkope accu en wie heeft echt de duurdere accu nodig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een diesel gaat een zwaardere accu dan in een benzine. Dit heeft te maken met de compressieverhouding die bij een diesel veel hoger licht. Verder heeft de grote van de motor er ook mee te maken, een grote motor heeft een grotere accu nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zou je adviseren voor een VW LT 31, benzine?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...Oude brandweerbus, krachtig...?
In theorie kun je uit een 44Ah (ampere-uur) accu gedurende 44 uur 1 ampere stroom halen, en gedurende 22 uur 2 ampere, gedurende 1 uur 44 ampere.

In de praktijk mag je een normale loodaccu maar voor een relatief laag percentage (60-80%) ontladen anders raakt hij defect. Hele goede loodaccu's mag je tot meer dan de helft ontladen. Het 2e getal geeft (inderdaad) de maximale stroom aan de de accu kan leveren. De tijdsduur waarin deze maximale stroom kan worden geleverd wordt enerzijds begrensd door de accu-inhoud (anders teveel ontlading) en anderzijds de accu-opbouw. 440 ampere uit een kleine 44 Ah accu is alleen maar bruikbaar voor een toepassing om een startmotor van een auto aan te zetten: veel stroom nodig gedurende korte tijd. Auto-accu's zijn daarom gemaakt om veel stroom in korte tijd te kunnen leveren. Je mag ze absoluut niet teveel ontladen.