Wanneer leren wij nou eens ritsen ?

Volgens mij ontstaan 8 v/d 10 files doordat wij niet kunnen ritsen. Het is toch zo eenvoudig lijkt mij, je snelheid aanpassen en om de beurt een auto er tussen laten, maar nee wij laten niemand er vrijwillig tussen, want wij zijn bang dat we 2 minuten later thuis zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Zolang er op al die auto's die moeten ritsen ook maar ééntje is die denkt eerder thuis te kunnen zijn door er net iets sneller langs of voorbij te rijden, krijg je het opstroop-effekt en staan we uiteindelijk allemaal stil. Prachtige computermodellen zijn er voor gemaakt. Echt, eentje op 100 auto's is al genoeg om het hele vloeiende en feilloze systeem naar de gallemiesjes te helpen.

En we weten natuurlijk allemaal wel dat het er niet maar ééntje is die denkt net effe sneller te zijn.....
Het idee van ritsen is dus wiskundig buitengewoon interessant, maar helaas niet gemaakt voor mensen met een eigen willetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nooit... Er zijn altijd mensen die niet kunnen of willen ritsen, en daarmee lukt het ons (allemaal) dus nooit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iedereen kan ritsen maar wij denken veel later thuis te komen als we er 1 auto tussen laten en dat is volgens mij het grote probleem
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik probeer altijd wel mee te werken met ritsen.
Dan maar 5 meter later thuis.

Sommige zullen het helaas nooit leren en veroorzaken daardoor veel ergernissen (en aanrijdingen), met files tot gevolg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een oplossing is om doseerlichten ook aan die kant te plaatsen, want sommige mensen zijn potloden zei mijn vader altijd. En een potlood is hardleers.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit, er rijden nog veel te veel asocialen rond die zo hard mogelijk en op het laatste moment moeten invoegen.
Dit zal niet veranderen, omdat dit de aard van de mensen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo hoort dat ook: zo hard mogelijk doorrijden en pas op het laatste moment invoegen. Daar is niks asociaals aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, dan zal het wel zo.... of niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook de ANWB raadt aan zoveel mogelijk van het asfalt te gebruiken. Wat ik doe als ik op een verdwijnende linkerbaan zit: gewoon normaal doorrijden tot het bord "ritsen vanaf hier". Vanaf dat moment de snelheid aanpassen aan die van het verkeer op de baan naast mij. Desnoods een tijd exact gelijk oprijden met een "gat" naast mij. Dan, redelijk kort voor de verdrijvingsstrepen, invoegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoelde meer die automobilisten die op het laatste moment zo hard mogelijk gaan rijden om nog even iedereen voorbij te gaan en dan nog een heel eind over het verdrijvingsvlak heen tuffen.
Laten we nu eens met zijn allen gaan doen, wat sommige borden ons al zo dikwijls vragen: "Geef ritser de ruimte", in plaats van halsstarrig bumper aan bumper te rijden, waardoor inderdaad de hele boel vastloopt.
En ook tijdig invoegen, dwz. niet hectometers van tevoren, maar ook niet via de verdrijvingsvakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Velen zijn door evolutie zo egoïstisch geworden dat ze te veel doen om 1 seconde eerder thuis te willen zijn dan de ander.
Pas als de evolutie zich om één of andere reden drastisch aanpast is er kans dat dat egoïsme meer omslaat in 'alles delen'.
Op dit moment kan ik zou gauw geen reden bedenken waardoor dat zou kunnen gebeuren.

Blijven deze oplossingen over:
-zeer zwaar controleren en straffen. Ook dat zie ik niet gauw gebeuren.
-voertuigen worden niet meer door mensen maar door een computerprogramma bedient (ik hoop maar dat Microsoft daar niet bij betrokken wordt... dan kan 't nimmer eerlijk gaan). Ook dat zie ik niet gauw gebeuren.

Conclusie: het duurt nog op zijn minst decennia.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de toekomstige chauffeurs van over ong 5 jaar kunnen allemaal ritsen.
(ik gebruik het als dans pas haha)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo? doe ik meerdere keren per dag...als ik naar het toilet moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt voort uit twee zaken.

A) als je op de linker baan rijdt vinden veel mensen je associaal als je tot het eind doorrijdt, En dat moet nu juist.
juist mensen die helemaal vooraan stil gaan staan om er rechts tussen te kunnen zorgen voor stilstand.
B) Invoegen ook zo ver mogelijk naar achter. Ook hier gaat men direct vooraan stil staan om er tussen te gaan.

Overigens irriteer ik mij juist mateloos aan mensen die baantjes gaan afsluiten omdat ze vinden dat je moet invoegen.

Gebruik de weg zo veel mogelijk. En blijf op je baan en ga niet heen en weer hoppen.
Maar als je links zit pas wel je snelheid op tijd aan enga niet keihard naar voren vol in je ankers en druk jezelf ertussen.

Ik merk dat als ik rustig aan kom en netjes snelheid aan pas, richting uitzet, ik altijd ruimte krijg.