Brandstofverbruik bij 180km/h+

Mijn vader heeft in een Mazda 626 met een pittige rijstijl, continu 180-200 gereden op de Duitse snelweg met veel optrekken en remmen.

Uiteindelijk was zijn verbruik 4,8l per 100km, of 1 liter benzine op 21 kilometer. Dat lijkt me erg zuinig voor z'n auto; oud, zwaar, benzine, snel rijden, pittig rijden.

Hoeveel zou zo'n auto ongeveer verbruiken met een rustige rijstijl en niet sneller dan 90 of 100? Normaal gebruikt een auto meer dan de dubbele hoeveelheid benzine heb ik gelezen, maar het lijkt me erg sterk dat die Mazda bijna 1 op 50 gelopen zou hebben bij 90km/h

Ik kan het niet uitproberen, want desbetreffende auto is nu gerecycled als plastic bekertjes en aluminiumfolie. Hij was wel origineel, niet gechiptuned of zo.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
3.5K

Het beste antwoord

Ik verwacht een rekenfout als je ff kijkt hoeveel toeren die maakt moet er wel meer brandstof doorheen zijn gegaan. Misschien een tankbeurt niet opgeschreven ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

4,8 liter per 100 km lijkt me erg onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk. Weet je zeker dat het niet 1 op 4,8 was?
Een tweeliter Mazda 626 rijdt op de snelweg gemiddeld 1 op 15 (zie bron), dat is bij 120 km per uur. Bij veel hogere snelheden zal het verbruik sterk stijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In denk dat je met een benzinemotor al blij mag zijn als een (oude) Mazda 626 een gemiddeld gebruik heeft van 1 op 12
Een diesel zal misschien richting de 1 op 18 kunnen gaan, maar niet bij 180 á 200 km per uur.
Toch een rekenfoutje of een foutje in de boordcomputer vrees ik.
Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van de leeftijd van de auto en het motorvermogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat het niet meer te controleren is.
Maar het lijkt me niet te kloppen.
Ik heb ooit een opel kadett diesel 1,7 gehad en deze was erg zuinig.
Heb een test gedaan.
Bij een constante snelheid van 100 km per uur kwam ik uit op een verbruik van 1 liter op 25,6 kilometer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik reed regelmatig 1500 km met een Peugeot diesel TDI. Als ik rustig bleef rijden, dat is 10 km/h onder de toegestane snelheid van 130 km/h, met cruise control, dan gebruikte ik precies een volle tank minder (60 liter) dan wanneer ik vol gas doorscheurde. Bovendien was ik dan bekaf, weinig sneller thuis en liep ik meer risico op een ongeluk.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog even: als ik 'hard' reed, dan haalde ik over die 1500 km gemiddeld 120 km/h(=13 uur), als ik langzaam reed, dan haalde ik gemiddeld 95 km/h (=16 uur). De tijden zijn inclusief stoppen om de hond te laten piesen en mijzelf te laden en te lossen