Mag ik - mijn memo-recordertje in mijn hand aan mijn oor - een auto besturen?

De politie zou kunnen denken dat het een telefoon is. Maar stel dat ik gewoon een door mij ingesproken tekst wil beluisteren? Let wel: Ik heb een memo-recordertje in mijn hand. Geen handy waar ik mee zou kunnen bellen. Zou ik dan toch een bekeuring kunnen krijgen? En - voor de kenners onder jullie - volgens welk wetsartikel zou ik dan wel - of niet - een boete kunnen krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.9K

Antwoorden (9)

Nee, dat mag niet. Ja je kunt een bekeuring krijgen.
Je behoort beide handen aan het stuur te hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
Onderstaande tekst vond ik als beste antwoord op de vraag of er landen zijn waar het verplicht is met twee handen aan het stuur te rijden
( http://www.goeievraag.nl/vraag/landen-verplicht-handen-stuur-rijden.70621 )

Het gaat dan voornamelijk om de tekst vanaf de tweede alinea!

"Er is geen enkel land waar het verplicht is om met twee handen continu aan het stuur te rijden: tijdens het nemen van een bocht zal je toch regelmatig met een hand los moeten laten om op een andere plaats je stuur weer vast te pakken. En je zult moeten schakelen, hetgeen bij niet-automatische versnellingsbakken toch moet gebeuren met de hand.

Maar er is wel een wetgeving (in alle landen) die vereist dat je tijdens het rijden altijd de auto moet kunnen besturen, en als je bijvoorbeeld met een boterham in je hand zit dan is je dat aan te rekenen bij een ongeval.

Met name dat laatste, het eten of drinken tijdens het rijden, kan wel beboet worden. In Engeland bijvoorbeeld.

En er zijn heel veel landen waar het met de hand bedienen van een mobiele telefoon tijdens autorijden ook strafbaar is.

Je ziet: 100% van de tijd twee handen aan het stuur kan niet worden verplicht want anders kan je niet rijden, maar wat je doet met je losse hand kan wel strafbaar zijn."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat mag. Je mag ook een portofoon in de hand houden, een cheeseburger of een sigaret. Maar zodra het je rijvaardigheid bëïnvloedt, kan je een bekeuring krijgen. Dus als de politie van mening is dat je door je memorecorder te weinig aandacht voor het verkeer hebt (doordat je slingert ofzo) dan krijg je een bekeuring.
13 jaar geleden
Ik zou het risico niet nemen. Als je er een bekeuring voor krijgt kan je uiteraard in bezwaar. Kost tijd en geld.
Gewoon auto langs de kant en dan dingen doen die niets met autorijden te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook een voicerecorder en gebruik hem wel eens in de auto. Volgens mij mag dat.
In de wet staat dat het verboden is een mobiele telefoon vast te houden tijdens het rijden. Een voicerecorder is geen mobiele telefoon en valt niet onder die wet. Dus dat is simpel. Het is natuurlijk maar de vraag of de politie je gelooft als je zegt dat een voicerecorder in je hand had...

Als je belt in de auto, is het niet het vasthouden van de telefoon dat voor gevaarlijke situaties kan zorgen, maar het voeren van het gesprek. Blijkbaar leidt het voeren van een telefoongesprek enorm af van het verkeer. Daarom wordt ook gesteld dat handsfree bellen even gevaarlijk is als handheld bellen. Bij gebruik van een voicerecorder voer je geen gesprek. Je spreekt alleen een tekst in of luistert naar een opname. Dat leidt minder af dan een telefoongesprek. Er is dus geen aanleiding het gebruik van een voicerecorder in de auto te verbieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
@ast: moet het praten met je vrouw, of de kinderen op de achterbank dan ook verboden worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@bamibal: als je belt praat je met iemand die zich op een andere plek bevindt. Het is aangetoond dat dat meer van je concentratie vergt dan praten met iemand die naast je zit.
bamibal
13 jaar geleden
@MisterWrite: dat klopt inderdaad, maar jij kent mijn kinderen niet! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahaha :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Flauwe reactie, Bami. Maar toch bedankt voor je inzet op dit forum.
nee dit mag niet
valt nl onder
Wegenverkeerswet 1994
Artikel 5

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Toegevoegd na 5 minuten:
met andere woorden hier kunnen ze je altijd op pakken
het zo genaamde kapstok artikel waar ze alle overtredingen bij onderbrengen als e.ea niet duidelijk is omschreven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet verboden tenzij je hierdoor gevaarlijk rijgedrag vertoont of een gevaarlijke situatie veroorzaakt.
Alleen het in je hand hebben van een telefoon is strafbaar gesteld.
Andere dingen mag je gewoon vasthouden.
Ook natuurlijk onzin om altijd 2 handen aan het stuur te moeten hebben. Hoe moet je dan schakelen?
Het artikel 5 (kapstokartikel) is alleen van toepassing (zoals in een vorig antwoord verwoordt) als je jezelf of anderen in gevaar brengt of kan brengen. Als de politie niet een direct artikel bij de hand heeft kunnen ze hierop terugvallen.
Nu is de politie de laatst tijd actief deze dingen aan het bestrijden zoals: krant lezen, haar kammen, opmaken in de auto, scheren....zeg maar alles wat je van je rijden kan afleiden. Omdat hierdoor veel ongevallen ontstaan willen ze dat je alleen met rijden bezig bent.....en terecht.

Als je staande gehouden wordt en de politie wil je bekeuren voor het niet handsfree bellen zullen ze ook altijd om je telefoon vragen. Ze noteren dan merk en type en meestal het telefoonnummer. Als je bezwaar wilt maken tegen de bekeuring kunnen ze de gegevens opvragen van je telefoon (indien gerechterlijk bevel) voor de bewijsvoering. Ze mogen dan zelfs in je auto kijken of er een mobiele telefoon aanwezig is als je niet wilt meewerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja natuurlijk mag dat, filmpje!

http://www.youtube.com/watch?v=ae7p6p5LJ00
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Telefoons, MP3(4) spelers, Memorecorders, Portofoons etc. etc. bedienen zijn allemaal niet toegestaan tijdens het besturen van een motorvoertuig.
Hier hebben ze Hands-Free voor uitgevonden zodat je 2 handen aan het stuur kan houden.
Wees maar blij dat je nog een boterham mag eten of een blikje mag drinken en mag roken achter het stuur.
Het is nog maar een kwestie van tijd dat ook deze handelingen achter het stuur verboden zullen worden.
Tenslotte is de automobilist een melkkoe voor de Nederlandse Staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag, alleen telefoneren met gebruik van een hand is verboden.
Voor al het overige moet gezond verstand een handleiding zijn wat wel of niet te doen in een auto tijdens het rijden.