Waar haalt men de warmte bij elektrische of hybride wagens voor de binnenruimte?

Nu met dit winterweer en de opkomst volgend jaar van heel wat elektrische wagens stel ik mij die vraag.
Hoeft dit uitleg?Bij een verbrandingsmotor is dat natuurlijk poepsimpel.
Maar wanneer dit bij elektrische wagens met een warmteweerstand gebeurt ,amaai die batterijen!
Dan ga de chauffage in een wagen evenveel elektriciteit gebruiken of de elektrische wagen op kruissnelheid.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Er wordt een afzonderlijk brandstofkacheltje geinstalleerd....!

Toegevoegd na 1 minuut:
Als er verwarming in de auto nodig is kan dat niet uit de accu's worden onttrokken omdat die 's winters v.w.b. capaciteit toch al behoorlijk inleveren....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Elke energie bron, ook elektromotoren en schakelingen , hebben warmte verliezen. Denk er bv aan dat juist computer centra heel veel koeling nodig hebben.

Als je 10 kw energie verbruikt voor aandrijving zal er al gauw 0,5 tot 1 Kw opgaan in warmte, (5 tot 10% ipv de 60%-80 bij brandstof auto's)
1 kw is al een aardig straalkacheltje dus voor de meeste omstandigheden zal deze restwarmte genoeg zijn om de auto op te warmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je staat in de file,1uur....2uur.Buiten vriest het -8 °.
Haal je dan de warmte van uw elektro aandrijfmotor?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@aimeeTje
Er zit meer elektriciteit in een auto....juist met file rijden, zowel bij optrekken afremmen ed. is het stroom verbruik vrij hoog, Dat bij het remmen de stroom juist weer de accu ingepompt wordt maakt de ontwikkelde restwarmte niet minder. (Je fietsdynamo wordt ook warm tijdens et fietsen).
Dus ruim voldoende warmte ontwikkeling.
Pas als je inderdaad echt stil staat zal het lastig worden...echter bij mijn brandstof auto net zo goed want die laat ik bij volledige stilstand ook niet door draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind toch het verhaal van de brandstofkachel aannemelijker.