Waarom rijdt een auto die met één voorwiel op de sneeuw staat en met het andere voorwiel op de straat , dat de auto niet wegkomt ?

Gebeurde gisteren bij mij . Ik dacht ik ga parkeren dáár waar een deel van de parkeerplek sneeuwvrij is , en ik kwam daarna helemaal niet meer weg . #$%& het voorwiel in de sneeuw draaide wel maar het voorwiel dat op straat stond draaide niet .

Auto heeft voorwiel aandrijving.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.4K
Kimath
13 jaar geleden
Hoe ben je uiteindelijk weggekomen? Of staat je auto daar nog?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een aantal kartonnen dozen vóór het voorwiel geplaatst en een beetje sneeuw weggegraven en daar het kantje van de doos onder het voorwiel geduwd. Toen het slippende wiel het karton "pakte" had ik een beetje grip , genoeg om weg te komen.
Kimath
13 jaar geleden
Goed om te horen dat je in elk geval nog weer weg kon komen. Ook fijne feestdagen gewenst :)

Het beste antwoord

Een vw-bus heeft ASR (Anti-Slip Regulation oftewel tractie-control) Dit voorkomt scheef trekken van de auto bij een slippend wiel tijdens het rijden.
Het haalt de aandrijfkracht van het niet slippende wiel zodat je recht blijft sporen.
Vanuit stilstand kun je dit uitschakelen met het dashboard knopje "asr off"
Let wel op dat je hem weer aanzet als je rijdt.
Heb het zelf ook en bij de ijzel van de week was ik er zeer blij mee, ondanks dat ik stapvoets reed in de straat gleden sommige auto's alle kanten op en bleef ik rechtdoor gaan.
Als het goed is knipperde ook het waarschuwingslampje van de asr toen je slipte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat komt door een tandwielschakeling die 'differentieel' heet. Als rijdt moeten de wielen met verschillende snelheid kunnen draaien in bochten. Als het glad is gaat alle energie naar het makkelijkst draaiende wiel door die voorziening. Bij sommige auto's kun je dat uitzetten. Dat heet dan een sper-differentieel.
escape
13 jaar geleden
Dat komt inderdaad door de differentieelwerking in het aandrijfsysteem. Bij de reactie op het antwoord van monteur, heb ik getracht in het kort de werking van ASR (Anti Slip Regeling) uit te leggen.
jc54
13 jaar geleden
Ik heb gehoord, dat je ook in de 2e versnelling kunt optrekken.
Ik heb dit nog niet geprobeerd.