Versnellingspook geblokkeerd. Hoe kan dat en wat kan er mis zijn?

Nadat ik de motor had uitgezet kon ik weer aan de pook slingeren, dat heb ik ook gedaan. Opnieuw de motor aan, kon ik weer schakelen, maar wel veel zwaarder.

Hoe kan dat en wat kan er aan de hand zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Beurt is een half jaar geleden gebeurt, kan ik dat zelf ook nakijken op de een of andere manier?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank Loenie, ga ik zometeen eens even kijken of ik "het gaatje kan vinden " =D

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk toch ijs in de scharnierpunten van het schakelmechanisme. Als hij warm is zal het beter gaan, zo niet, dan is er waarschijnlijk een lagertje stuk.
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. IJs is inderdaad goed mogelijk, aangezien ik door de verse (best hoge) sneeuw reed. Als zo'n lagertje kapot is, is dat een duur grapje?
jc54
13 jaar geleden
De lagertjes zelf zijn niet zo duur, het uurloon maakt de reparatie duur. Ligt er dus aan hoe "gemakkelijk" de monteur er bij kan.
Maar hou het eerst maar op ijsvorming.
Misschien is het over als de motor eenmaal goed warm is geworden (ijs), maar misschien heb je een kromme schakelvork.
Ik zou gauw even het oliepeil (laten) nakijken en de oorzaak op laten sporen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk ook eens onder je auto als je even stilgestaan hebt. Zie je olie liggen? Of hangen er oliedruppels aan de motor?

In je versnellingsbak zit ook olie. Een apart soort olie, die niet voor de motor geschikt is.
Als deze olie lekt krijg je meestal geen waarschuwing. Maar kan wel zorgen voor zwaar schakelen.

De garage kan je zo vertellen of deze olie op peil is. Of er water in zit (dat kan heel goed met dit koude weer, dan gaat overal vocht in zitten). En vervangen kost je niet veel meer dan de prijs van de olie. Bij de meeste auto's is dit geen zware klus.