Heb een 'grote', oude, bestelbus, zonder belading. Is zeer (ruk)windgevoelig. Bekend probleem en eventueel te verhelpen?

Hoewel de bus geen stuurbekrachtiging heeft, stuurt hij uiterst lichtjes. Bij stevige zij- en rukwinden moet ik het stuur heel goed vasthouden en alle concentratie erbij houden. Toch sjezen met gemak andere bestelwagen voorbij. Hebben zij er minder problemen mee omdat ze een nieuwe bus hebben? Is hun wagen flink beladen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou m'n vering eens laten controleren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
..Kun je je nader uitdrukken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Versleten schokdempers verminderen de stabiliteit in de bochten en veroorzaken zijwindgevoeligheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor auto heb je het over?

Antwoorden (3)

De constructie van jouw (oude) bus is gebouwd om een bepaalde last te vervoeren. Dat ontbreekt er nu dus aan wat het geheel natuurlijk erg windgevoelig maakt. Bij klassiekers van die klasse wordt er wel eens een 'betonplaatje' in de laadruimte geplaatst hetgeen het automobiel wat meer stabiliteit verschaft....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf een Hyundai H100 gehad, geweldige wagen met wel 6 zitplaatsen maar ook erg windgevoelig. Komt omdat de opbouw hoog is en de wielbasis kort. Drempels nemen was ook een ramp(je).
Met veel wind deed ik het altijd wat kalmer aan, werkte beter dan ballast meenemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt. Fijn antwoord. Ja, ik rijd ook wat langzamer. Vooral gisteren, al glibberend door de heuvels. Dan zijn die zij-winden toch wel een beetje eng. Met de wielbasis, bedoel je dan dat de voor- en achterbanden dichter bij elkaar staan of bedoel je de je gewoon een smallere wagen hebt. Volgens mij is de Hyundai wel een smalle wagen. Mij bestelbus is tamelijk breed, maar de voor- en achter-as staan relatief dicht bij elkaar.
mijn ervaring is (jaren busjes gereden per dag tot 600km dagelijks)is dat als je (maar stevig door rijd dus lekker door rijden je minder last hebt van zijwind dan als je langzamer gaat rijden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongetwijfeld een goedbedoeld antwoord, maar dat vind ik toch een beetje te link. Geen airbag, geen gordels..... Neen, dat risico neem ik toch liever niet, hoewel ik wel begrijp wat je bedoeld.