Waarom is het fileprobleem niet op te lossen?

Ik heb op school een toets en mijn lerar zegt dat het niet oplos baar si maar waarom? En graag antwoorden met het si niet om te lossen want...
bedankt!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Goede vraag! Je leraar weet natuurlijk niets over files en over oplossingen maar hij heeft je wel aan het denken gezet! Leraren zijn er om je aan te moedigen om iets uit te zoeken. Om antwoorden te vinden op vragen als hoe? en waarom?

Dus niet bijv... ik wil in een kasteel wonen,kan dat?
dat lukt toch niet, want dat kan ik niet betalen!
maar liever:
hoe kan ik in een kasteel wonen?
trouwen met de prins? tuinman of lakei worden? kraken?

Geloof leraren niet altijd ;-) soms zeggen ze dingen om je iets te laten uitzoeken. Bovendien weet hij misschien veel van taal en rekenen maar voor files kun je beter het filmpje bekijken of overalsnel..nl

Misschien heeft je leraar een beetje gelijk, krijg je toch nog antwoorden ..

De files zijn niet op te lossen want...

1.er zijn mensen die denken dat het niet kan en die doen er geen moeite meer voor
2.diezelfde mensen maken anderen wijs dat het niet kan en we geloven elkaar, ze vertellen dus ook niet dat..

Vorige week 900 kilometer file...
door sneeuwval en glad wegdek?
welnee!

3. niet sneeuw, de werktijden, wegen of aantal auto's zijn het probleem maar de mensen hebben verkeerd rijgedrag, mensen weten gewoon niet dat ze zelf de files maken. (het helpt natuurlijk wel als met geweldig openbaar vervoer kunnen reizen en op brede wegen met minder auto's zijn op bepaalde tijden)

4.als mensen zouden weten dat ze zelf de files veroorzaken door verkeerd gedrag weten ze nog niet hoe ze dan beter moeten rijden om files te voorkomen

5. zelfs als er een paar mensen zijn die het weten en zij doen het goed, zijn er nog een heleboel die dat niet snappen en zelfs boos worden.. of het gewoon ergens weer verpesten.. Een goed voorbeeld kan nog niets veranderen... en dan geven mensen snel op... het werkt toch inderdaad niet

6. zelfs als je een briljante idee hebt waarmee het fileprobleem in 1 jaar opgelost wordt, zonder extra wegen, zonder dure plannen...
dan zegt iedereen: "dat kan toch niet werken, dat is zo makkelijk, heeft nog niemand daar aan gedacht?? waarom gebeurt dat nog niet dan?? Het zal vast al geprobeerd zijn , dat lukt vast niet.... nah, veel plezieah ermee, of erger: sterkte!

En zo stopt iedereen met vragen Hoe? en waarom? en blijven we lekker in de file staan met z'n allen. kunnen we lekker klagen..

Ik ga deze maand mijn plan aanbieden aan de nieuwe minister. HARD! Houd Afstand Rijd Door...

2011 wordt filevrij!

Veel plezier, groeten aan je leraar.
Kees van der Waal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als we met z'n allen niet met de auto de weg op gaan, zijn er ook geen files op de snelwegen. Dus het is op te lossen, maar denk niet dat al die automobilisten dat zo leuk vinden. Treinen zullen overvol raken, waardoor er daar juist meer vertragingen zullen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus is dat ook geen oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wat we belangrijker vinden, iedereen op de weg of iedereen in de trein.
Natuurlijk is het fileprobleem op te lossen, maar het wordt al lastiger als het tegen aanvaardbare kosten moet.

Maak iedere weg dubbeldeks en het probleem is opgelost. Mooi en goedkoop is het niet, effectief wel.

Hef op iedere auto een miljoen euro belasting en vrijwel niemand kan meer een auto betalen. Probleem opgelost.

Maak benzine 10 euro per liter en je moet eens zien hoe weinig auto's nog de weg op gaan. Files opgelost.

En zo zijn er nog wel een paar min of meer idiote oplossingen te bedenken. De stelling dat het niet op te lossen is, klopt dus niet.

Probleem als het met softe maatregelen gaat, is dat ruimte die ontstaat omdat enkelen de auto laten staan, meteen wordt opgevuld door mensen die dan ineens wel de auto nemen. En geld om alle wegen te verbreden is er niet. Nu verbreed men soms een stuk weg, maar loopt de boel alsnog vast op het punt waar het geld op was. Je rijdt als het ware een soort trechter in.

Alles is op te lossen, maar wat hebben we er voor over?
paulus811
13 jaar geleden
In de jaren 70 is er nog weleens een verplichte auto vrije dag geweest. Staat er gegarandeerd geen file.

Maar de reden dat het file probleem momenteel zo moeilijk is op te lossen is omdat mensen mobiel willen en moeten zijn. En dat ook nog binnen beperkte tijd.

- Bijna heel Nederland is enige tijd tussen 7 uur en 9 uur 's ochtends op weg. Er zijn simpelweg niet genoeg wegen om die stroom mensen aan te kunnen.
- De mensen zijn niet gelijk verdeeld. 'S ochtends gaan mensen de grote stad in (dit merk je vooral bij amsterdam, utrecht, rotterdam) en 's avonds er weer uit. Door niet alleen op dezelfde tijd, maar ook op dezelfde plaats te willen zijn wordt het probleem alleen maar groter.
- Mensen wonen vaak relatief ver van hun werk af. Drie kwartier reistijd wordt normaal gevonden. Dat betekend dat mensen dus niet op de fiets kunnen en ook nog eens langer onderweg zijn.

Oftewel, veel mensen, korte tijd, lang op de weg.

Om dit te veranderen zullen heel veel (lees miljoenen) Nederlands moeten verhuizen, flexibelere tijden gaan werken en er moeten meer wegen bij gebouwd worden. Alleen dan is het file probleem opgelost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de reistijd lang duurt door de file gaat een deel van de reizigers met de fiets of met de trein of men verhuist.
Zodra er b.v. een weg bij komt waardoor de file oplost en de reistijd korter wordt stappen er weer meer mensen in de auto waardoor er toch weer een file ontstaat enzv, enzv.