Hoe werkt het als je op een rustig kruispunt aan komt rijden en het stoplicht automatisch op groen springt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn woonplaats lijkt het of de verkeerslichten automatisch op rood springen als je aan komt rijden. En dan maar wachten voor laag overvliegende mussen.

Het beste antwoord

In de weg zitten lussen, een soort stroomdraden) waar spanning doorheen gaat lopen als een voorwerp van metaal er overheen gaat. Hoe sneller het voertuig, hoe meer spanning er wordt opgewekt. Hierop zijn o.a. de weglussen gebaseerd voor stoplichten (of er een auto of fiets staat) en snelheidsmeters (of er een file staat).

Er zijn ook lussen die reageren op een bepaalde snelheid. In onze gemeente zijn die lussen in het wegdek ingebouwd in een zone waar je 30 mag. Ga je harder, dan springen de stoplichten voor de zebra automatisch op rood (voor de auto) onafhankelijk of er iemand te wachten staat.

Toegevoegd op 31-05-2009 17:24:03
naschrift: De lussen zelf reageren niet op de snelheid. Het is bijvoorbeeld een computerprogramma in een kast die de reactie geeft. De lus zelf geeft alleen de spanning af.

Een eenvoudig geschreven profielwerkstuk is te vinden in de bron. Het werkstuk geeft een goede uitleg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij veel stoplichten zit er iets in de grond ingebouwt wat registreerd wanneer er iemand aan komt rijden. Dit werkt door middel van magnetische flux, wat inhoudt dat als er metaal over het veld komt er een stroompje wordt opgewekt wat een signaal verzend waardoor het stoplicht op groen springt.

Toegevoegd op 31-05-2009 17:14:25
Kijk de volgende keer maar of je dunne zwarte lijnen op het asfalt ziet, dat is daar een teken van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn de lussen, een spoel dus in de weg en het ijzer van de auto... Dan heb je een dynamo, ijzer en een spoel...Als een van de twee beweegt wek je een stroompje op en dat is een trigger voor een flipflop die dan registreert dat er een auto op het desbetreffende baanvlak staat... En wordt het reguleringsprogramma zodanig ingesteld dat op dat baanvlak het sein groen gegeven wordt...

zodoende...