Zijn de reparatie kosten te verhalen bij een verzekering met een eenzijdig ongeval door uitwijken, in een geleende auto?

Heb de auto van een vriend geleend. En op een bosweg met een fietspad ernaast kwam ik ineens in een blinde bocht een stel fietsers tegen die midden op de weg reden. Natuurlijk wil je geen mensen aanrijden dus wijk je uit, met als gevolg auto tegen een boom. De kosten worden waarschijnlijk hoog, en niet uit eigen zak te betalen. Auto is WA verzekerd. Maar die vergoeden alleen sleep kosten. Is de schade niet te verhalen op de fietsers, (die toch op het fietspad horen? ) Of had ik ze beter aan kunnen rijden zodat de auto alleen maar lichte blikschade had? Zit echt even in de put nu...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

De Nederlandse wet kent de absurde situatie dat de fietser gelijk heeft, tenzij je kunt aantonen al het mogelijke te hebben gedaan om een aanrading af te wenden. Aangezien je dusdanig hard reed dat de fietsers een onverwacht obstakel vormden terwijl je de weg (blinde bocht) niet kon overzien, vermoed ik dat de WA-verzekering van de fietsers het als een gevalletje eigen schuld zal afwijzen en dat je ook via de rechter weinig kans maakt.
De bescherming van fietsers in Nederland is gewoon absurd; zelfs als jij op een voorrangsweg rijdt en er komt er een van links de kruising oprijden, dan nog zullen ze er mee weg komen en kan jij voor de schade opdraaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je helemaal gelijk in, over die fietsers. Zonder licht, door rood, geen richting aangeven, geen voorrang verlenen, ze hebben echt overal schijt aan en als het je overkomt dat je er één aanrijdt krijg je nog de schuld ook als automobilist.

Andere antwoorden (3)

Het is heel jammer maar het een niet te verhalen schade
13 jaar geleden
Deze vraag is hier eerder gesteld, zie hier...

http://www.goeievraag.nl/vraag/auto-ander-eenzijdig-ongeluk-gehad.74814

Maar ben bang dat je er niet vrolijker van wordt...

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vrees dat je geen verhaal hebt op die fietsers. Zou anders worden als ze vlak voor je wielen onverwacht de weg oversteken.
Nu zal het oordeel zijn dat er ook iets anders, een tractor bv, had kunnen rijden en dat je ook die had moeten kunnen ontwijken zonder schade.
Echter, rond een blinde bocht moet je snelheid zodanig zijn dat je onverwachte obstakels of verkeer moet kunnen vermijden.

Wel gunstig is dat je die fietsers hebt vermeden....de aanklacht bij het aanrijden van fietsers was ook niet leuk geweest op basis van dezelfde redenering over het overzicht op die weg.

Helaas heb ik geen beter bericht voor je, sorry