Wat doe je als tijdens sneeuwval en autorijden er ijsvorming ontstaat op je ruitenwissers en daardoor het zicht verminderd?

Je kunt ook voorlopig niet stoppen!
Ruitensproeiers met anti vries heeft geen nut gehad.
De ijsvorming is aan het begin en het einde van de ruitenwisser ontstaan, waardoor de wisser niet meer het raam schoonveegt.

Toegevoegd na 1 uur:
Als je moet stoppen op de snelweg, vanwege bijvoorbeeld dat de motor uitvalt, dan is het advies om in de auto te blijven zitten totdat er hulpdiensten zijn gekomen. Zodra je uitstapt kan dat een gevaar zijn voor je eigen leven.
Dus midden op de snelweg even stoppen om je ruitenwisser van het ijs te ontdoen, is een gevaar voor je leven. En niet alleen voor jou leven natuurlijk. Ik kan me heel goed voorstellen dat hierdoor hele kettingbotsingen ontstaan. zeker met gladheid.

In mijn situatie zat ik op een provinciale weg. Precies op een punt waar je een tijdlang niet kunt stoppen.

Ik had gehoopt dat de politie mij zou kunnen helpen. Zij zijn immers in staat om beter de veiligheid te waarborgen. Helaas er was geen politie in zicht, waarschijnlijk aan een warme chocomel met slagroom en een appelgebak erbij.
Het was gelukkig niet zo erg dat ik helemaal niets meer kon zien en ik was ook blij dat ik bijna bij mijn eindbestemming aan was komen. Als ik wat siroop had meegenomen had ik een slush kunnen drinken :-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De politie is geen ANWB... jij moet zorgen dat alles functioneert aan je auto. dus als het moet stop je -40 ruitenvloeistof in je reservoir en zorg je dat de blower werkt en goed warme lucht op je ruit blaast....

Het beste antwoord

Autoweg;
Inderdaad is stilstaan een gevaarlijke optie, maar niets zien is ook niet echt veilig.
Probeer heel rustig de snelheid te laten zakken, zet alarmverlichting aan en kijk hoever je zo komt.
30 km/h is al een stuk veiliger als 80 km/h
Optie kan zijn je zijruit te openen en te kijken of je zo extra zicht kan halen.
Kijk vooral ook of er een optie is om de auto aan de spookzijde van de weg te parkeren (denk aan tegemoetkomers).
Als dit allemaal niet werkt zou het een optie kunnen zijn om met lage snelheid de berm in te sturen, risico is schade aan je auto maar beter als een ongeluk.

Autosnelweg:
Zorg dat je goed zichtbaar bent en zet je auto zo ver mogelijk van de rijbaan.
Zorg dat je de alarmlichten aan hebt en als je met twee in de auto zit trap dan in een rustig tempo regelmatig op het rempedaal zodat achterop komend verkeer wordt gewaarschuwd.

Zo snel mogenlijk ruit schoon maken met een krabber of een lap.
Hou rekening als je weg gaat rijden dat de vluchtstroken vaak veel gladder zijn, rustig snelheid opbouwen en rustig terug naar de rijbaan om bij een benzinepomp de boel verder op orde te gaan brengen.

Belangrijker is beginnen bij de oorzaak, namenlijk niet de juiste antivries.
Bij flinke koude heb je weinig aan de -20 kannetjes van de bouwmarkt. Je kan dan beter een flesje met een geconcentreerde hoeveelheid toevoegen (deze beschermt puur vaak tot - 60).

Overigens de opmerking van het apppelgebak begrijp ik niet helemaal als jij hulp wil hebben bel je 112/09008844 en dan weet ik zeker dat ze het gebak laten staan om jouw kant op te komen. Mijn ervaring: ik kreeg vanavond een stuk ijs op de auto wat van een viaduct naar beneden viel op de a15 en binnen 5 minuten na het belletje was Rijkswaterstaat er al, 5 minuten later de politie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik zou heel voorzichtig rijden en de verwarming vol en alleen op het raam openzetten, zodat de ijslaag op de ruitenwissers ontdooid. Als stoppen niet kan, zelfs niet op een vluchtstrook, moet je iets van binnenuit regelen.
paulus811
13 jaar geleden
Erg veel ervaring hebben we niet in Nederland met zulke zaken. Ik ook niet dus. Maar wat ik altijd doe is de verwarming hoog zetten en dan naar de ruiten laten blazen. Ik meen dat de ruiten en de ruitenwissers daardoor niet bevriezen, of ik hoop het meer. En ook nog niet meegemaakt. Maar wat als het 20 graden vriest?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt altijd stoppen {als je auto het opeens begeeft sta je ook stil}
dus snel even met en doekje langs je wisserbladen en weer aanrijden
rijdt je wel door met vieze ruiten en dus slecht zicht breng je je eigen in gevaar en medeweggebruikers en je hebt kans op een bekeuring als de politie het ziet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je stopt toch, er vanuit gaande dat de verwarming niet helpt.

Je bent verplicht goed zicht te hebben. Heb je dat niet, dan is je auto niet geschikt voor de weg, en heb je dus een gegronde reden om te stoppen OOK aan de snelweg. Als je dit niet doet, loop je het risico van de weg gehaald te worden & een fikse boete mee naar huis te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat je naast een oude lap ook een spuitflacon met ruitensproeiervloeistof of spiritus of glassex o.i.d. in je auto hebt liggen (onder handbereik uiteraard, links in je portiervak of op de grond voor de rechter voorstoel). Als je niets meer ziet: naar de kant (in de berm, maar uiteraard niet de diepe ondoorzichtige sneeuw inrijden, of een vluchtstrook op of een vluchthaven of een parkeerplaats of desnoods een zijweg). Alarmlichten aan, fles pakken, voorruit spuiten terwijl de ruitenwissers aanstaan, eventueel de rubbers van de ruitenwissers schoonvegen met de oude lap en rijden maar weer. De eerstvolgende keer zorgen dat de boel wel in orde is, eigen verantwoordelijkheid. Waarom zou iemand anders (politie, anwb, garagehouder, Piet Paulusma, Sinterklaas of de Kerstman) dit op moeten lossen? Die zijn er toch niet verantwoordelijk voor dat het 20 graden vriest of dat het sneeuwt? Met vuile ruiten en een defect sproeisysteem rijden is niet alleen gevaarlijk voor jezelf, maar ook voor je medeweggebruikers. Dat je bladen niet gelijkmatig vegen, zou er ook nog op kunnen duiden dat je wisserbladen versleten zijn, ooit wel eens naar laten kijken? Verder handig om bij je te hebben bij deze weersomstandigheden: een goed opgeladen telefoon, een ijskrabber, een handwisser, een deken, een gevarendriehoek, automatten (voor als je vast komt te zitten in de sneeuw, kun je die voor je aandrijfwielen leggen), zoals ik al zei: een spuitfles met vloeistof om de voorruit nat te kunnen maken, (werk-)handschoenen.
Thuis blijven is ook nog een optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon pure brandspiritus in het reservoir van de ruitensproeier gooien.In al dat ruitensproeierspul wat je koopt zit water en dat kleine beetje wat er ook inzit vriest meteen weer op.Want het is meestal niet die wisser die bevriest maar het is de voorruit zelf waar een beetje ijsafzetting op plaatsvind.Ik heb aan deze kant ook een klein autootje waarbij de ruit niet optimaal verwarmt word door de aanjager,en doe dit al jaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja kan goed, werkt perfect, enige nadeel is dat het stinkt.
Voorkomen is beter dan genezen. Adviezen zijn er al in overvloed gegeven. Een kleine aanvulling; installeer een paar verwarmde ruitensproeiers en een elektrisch verwarmde voorruit.

En als je echt verder moet, sla je voorruit er uit en rijdt niet te langzaam verder. Je zult zien dat er maar heel weinig sneeuw naar binnen komt vanwege de lichte overdruk in je auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zo zie je maar hoe belangrijk een goede wintervoorbereiding voor je auto is.
Op ruitenwisservloeistof moet je niet bezuinigen dan heb je daar geen last van.
Als de temperatuur dan zo laag is dat "goede" ruitenwisservloeistof bevriest heb je die niet meer nodig want dan is je voorraam zo koud dat de sneeuw er zo weer afwaait.
En ik moet het eerste stuk weg in Nederland nog tegenkomen waar je niet even kunt stoppen om je ramen en wisserbladen schoon te maken.

Bij wintervoorbereiding hoort natuurlijk ook;
Goede banden (het liefst met wintermarkering),
goede ruitenwisserbladen,
goede antivries in het koelsysteem,
sloten ingespoten, zorg dat je ramen ook aan de binnenzijde schoon zijn dan heb je minder last van beslagen ramen,
Voldoende dekens,
waxinelichtjes,
zaklamp,
schep,
wat eten en drinken.

En ik denk niet dat het tot de taak van de politie hoort om automobilisten te begeleiden die hun ramen ijsvrij moeten maken. Die hebben het veel te druk door alle ongevallen die gebeuren omdat mensen nog steeds op zomerbanden in de sneeuw gaan rijden.