wat moet je doen als je moeder of vader onwel word tijdens het sturen?

Het is me nog nooit overkomen maar je weet maar nooit!

hoe moet het als het gebeurd bij een automaat?
hoe moet het als je ook nog moet schakelen?

Ik kan niet schakelen.
EN IK BEN 13 JAAR

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
4.5K

Het beste antwoord

Het eerste dat je moet doen is het stuur overnemen.
Zorgen dus dat je nergens tegenaan botst.

Het schakelen is op zo'n moment minder belangrijk. Je moet vooral weten waar de rem zit. Zorg dat je langzaam remt zodat de eventuele achterligger niet meteen bovenop jullie knalt.

Bij een automaat moet je de auto als je stil staat in de P zetten. Dan blijft de auto staan, anders gaat hij weer zachtjes rijden.
Bij een schakelauto slaat de auto automatisch af als je stil staat en je de voeten van de pedalen haalt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zorg ook dat je weet waar het knopje van de veiligheidsichten zit. Dan gaan alle knipperlichten aan en kunnen andere weggebruikers je zien.

Dan zo snel mogelijk met een mobieltje 112 bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zijn veiligheidsichten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed antwoord. Er vanuitgaande dat er dus iemand achter het stuur zit en je niet zelf achter het stuur kunt plaatsnemen, kan je niets anders doen dan het stuur overnemen. Je kunt eventueel de motor afzetten (met de contactsleutel) als je de contactsleutel niet helemaal naar links draait. Want dan wordt het stuur ook geblokkeerd. Het hard aantrekken van de handrem kan ervoor zorgen dat je slipt, dat kan ook gevaarlijk zijn. Misschien is het belangrijkste advies om dit eens met je ouders te bespreken. Je maakt je er zorgen over en misschien kunnen ze kort uitleggen wat de basis is en hoe het werkt.

Andere antwoorden (2)

ik zou het stuur vastpakken en zo snel mogelijk de kant in sturen, natuurlijk niet de sloot in of tegen een boom ofzo, maar anders in de vluchtstrook en dan wachten tot de auto stilstaat. ze zullen dan wel niet meer het gas in drukken. als je gewoon wacht tot de auto is uitgereden hoef je ook niet te schakelen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik jou was zou ik een keer aan je vader vragen of hij dit een keer met jou wilt oefenen op een bijvoorbeeld grote lege parkeerplaats..
ook kan je vader dan leren wat te doen en waar je gevarenlichten kan vinden en hoe je moet remmen, dit omdat je naast hem zit...
het beste om te leren is dan dat je zijn voet van de gaspendaal kan krijgen door middel van zijn been opzij te duwen of omhoog te halen.
Ik denk dat je ouders het fijn vind dat jijj hierin interesse toont.
En ik denk ook dat je ouders het fijn vinden dat ji er iets vanaf weet want je weet het nooit.